جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

آسیب های مربوط به گوش

درمان وزوز گوش

آنچه در مقاله آسیب های مربوط به گوش می خوانید

آسیب های مربوط به گوش

ناراحتی ها و آسیب های گوش، ممکن است از مشکلات سلامتی مختلف ناشی شوند. بیماری ها می توانند سبب گوش درد، عفونت یا تجمع مایع در گوش ها شوند. آسیب های فیزیکی به گوش نیز از جمله دیگر اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهند. در این نوشته به رایج ترین آسیب های مربوط به گوش پرداخته شده است. برخی از این آسیب ها ناشی از عوامل خارجی هستند و برخی دیگر به دلیل مشکلات سلامتی و بیماری ها ایجاد می شوند. با خواندن این نوشته اطلاعات خود را در مورد درمان آسیب های شنوایی بالا برده و این آسیب ها را بهتر بشناسید.

آسیب های گوش

رایج ترین انواع صدمات فیزیکی مربوط به شنوایی و گوش

همانطور که می‌دانید بسیاری از آسیب های مربوط به گوش، آسیب فیزیکی هستند از جمله موارد زیر:

– افتادن یا ضربه مستقیم و شدید به کناره سر می‌تواند پرده گوش را پاره کند. اینگونه ضربات همچنین می‌تواند به استخوان های ریزِ گوش داخلی که صدا را به مغز می فرستد آسیب برساند.

– آسیب در حین ورزش های تماسی، مانند آسیب گوشِ ناشی از کشتی.

– صداهای بلند یا انفجار می تواند به پرده گوش آسیب برساند (ترومای صوتی).

– تغییرات فشار اتمسفر (باروتروما) می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شیپور استاش شوند. این تغییرات ممکن است هوا را در گوش میانی به دام بیندازند یا هوا را از آن خارج کنند. مشکلات گوش میانی می توانند شدید باشند مثلاً پرده گوش ممکن است پاره شود یا گوش میانی پر از خون یا چرک شود.

– بریدگی یا خراش ممکن است به قسمت خارجی گوش یا مجرای گوش آسیب برساند.

– تمیز کردن بیش از حد و شدید مجرای گوش با پنبه گوش، سنجاق یا ناخن تیز می تواند باعث تحریک یا آسیب به گوش ها شود.

– سوختگی یا سرمازدگی می توانند باعث آسیب به گوش (آسیب های حرارتی) شوند.

– اشیایی که در گوش قرار می‌گیرند می‌توانند به مجرای گوش یا پرده گوش آسیب وارد کنند.

بیشتر بخوانید: آیا هدفون به شنوایی ما آسیب می‌رساند؟

آسیب به گوش در اثر مشکلات سلامتی و بیماری ها

آسیب های در اثر التهابات

بسیاری از مشکلات و آسیب هایی که برای گوش شما اتفاق می‌افتد، ناشی از التهابات مختلف هستند. عفونت‌های گوش بر اساس نواحی منبع التهاب طبقه‌بندی می‌شوند. از جمله عفونت‌های گوش داخلی (اوتیت داخلی)، عفونت‌های گوش میانی (اوتیت میانی)، و عفونت‌های مجرای شنوایی (اوتیت خارجی). عفونت های حاد و مزمن گوش میانی بیشتر از سایر موارد گفته شده اتفاق می افتند. علت این عفونت ها عمدتاً ویروس ها و باکتری ها هستند که از خارج یا از راه حلق وارد ناحیه گوش می شوند. در مورد التهاب باکتریایی، متخصصان گوش و حلق و بینی، معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کنند. در موارد شدید، التهاب گوش می تواند منجر به کاهش شنوایی یا وزوز گوش شود.

آسیب های گوش

آسیب های در اثر کلستئاتوم

 در ادامه موضوع آسیب های مربوط به گوش به بیماری کلستئاتوم می رسیم. کلستئاتوم یک التهاب چرکی در گوش میانی است که در ابتدا به صورت خوش خیم گسترش می یابد. این التهاب به مرور زمان باعث آسیب به نواحی دیگر گوش و همچنین گوش درد و سردرد می شود. علل احتمالی آن عبارتند از نقص پرده گوش و اوتیت مزمن میانی. کلستئاتوم ممکن است مادرزادی نیز باشد (نقص مادرزادی). این ناراحتی برای بهبودی کامل، نیاز به عمل جراحی دارد. در آن، نواحی آسیب دیده برداشته شده و باید با بازسازی پلاستیکی ترمیم شوند.

آسیب های در اثر مریضی منیر (Meniere’s disease)

بیماری مذکور نیز یکی از دلایل آسیب های گوش در برخی از افراد است. این بیماری، منجر به علائمی مانند کاهش شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه می‌شود. علایم مذکور معمولاً در حملات کوتاه و چند دقیقه ای بیماری بروز می کنند. اما گاهی اوقات، علایم بیماری بیشتر طول می کشند. افراد مبتلا توسط متخصص گوش و حلق و بینی به صورت پیشگیرانه و حاد و با تجویز دارو درمان می شوند. به طوری که معمولاً می توان علائم بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

آسیب های در اثر بیماریاتواسکلروز

 آسیب های مربوط به گوش در بیماری اتواسکلروز در اثر پیدایش اختلالاتی در استخوانهای داخلی گوش رخ می دهند. کاهش شنوایی و وزوز گوش دو علامت اصلی بیماری هستند. علل بیماری به طور کامل شناخته نشده اند، اما احتمالاً عفونت های ویروسی، فرآیندهای خودایمنی معیوب و استعدادهای ارثی مسبب های اصلی بیماری هستند. شنوایی افرادِ مبتلا به این بیماری اغلب با جراحی، قابل بازیابی است.

آسیب های در اثرسندرم آشر

بیماری بعدی که می‌تواند سبب آسیب های مربوط به شنوایی شود سندرم آشر نام دارد.  این بیماریِ بسیار نادر و ارثی باعث انحطاط شبکیه چشم و گوش داخلی می‌شود، یعنی آسیب تدریجی پیشرونده به بینایی و شنوایی. هدف از درمان تخصصی سندرم آشر، کاهش سرعت پیشرفت بیماری با استفاده از دارو است. در عین حال، استفاده از سمعک و عینک نیز می تواند تا حدی عوارض ناشی از آسیب های بیماری را پوشش دهد.

آسیب های گوش

کلام آخر

در این نوشته به برخی از رایج ترین آسیب های مربوط به گوش اشاره شد. تشخیص و درمان بسیاری از این مشکلات نیاز به شنوایی سناسان حرفه ای شنوایی سنجی گوش دارد. در مرکز شنوایی سنجی سمعک ترنم مجموعه ای از بهترین شنوایی شناسان، حضور دارند. این افراد همواره آماده هستند تا به درمان آسیب های گوش و ناراحتی های شنوایی شما بپردازند. برای اموراتی همچون تهیه سمعک یا تعمیر سمعک نیز می‌توانید از کلینیک سمعک ترنم مشاوره بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک