جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

مرکز تخصصی شنوایی سنجی کودکان

کلینیک پیشرفته شنوایی سنجی و سمعک ترنم

Children’s Hearing Assessment

ارزیابی شنوایی کودکان

 شنوایی یکی از بزرگترین نعمت های زندگی و یکی از مولفه های مهم در یادگیری گفتار و مهارت های اجتماعی کودکان است. برای اطمینان از بهره‌مندی کامل از شنوایی در هنگام تولد  تست شنوایی نوزاد انجام می شود. حتما باید در صورت مشاهده بروز مشکل در شنوایی کودک با مراجعه به پزشکان و متخصصان شنوایی کودکان در کلینیک ها خدمات مربوط به گوش از جمله آزمون شنوایی کودکان و ارزیابی شنوایی کودکان را انجام دهیدتا از طریق اقدام به موقع و تشخیص درست برای درمان مناسب مشاوره بگیرید. شنوایی سنجی کودک اولین قدم در شناخت مشکلات شنوایی در کلینیک شنوایی سنجی کودکان می باشد.

سمعک کودک

شنوایی سنجی کودکان

چرا آزمون شنوایی در کودکان انجام می‌شود؟

آزمون شنوایی یکی از مهمترین راه ها برای ارزیابی شنوایی و عملکرد گوش است، زیرا شنوایی یکی از حس های مهم پنجگانه محسوب می شود و نقش مهمی در برقرار کردن ارتباط ما با دیگران ایفا می کند.

مهارت گفتار نیز از یک سو بسیار به شنوایی مرتبط است. انسان با شنوایی صدا های محیط اطراف را می شنود، آنها را درک می کند و به آنها پاسخ می دهد و با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می کند و از این طریق مهارت های زیادی را کسب می کند.

اما گاهی در بدو تولد متاسفانه ما با یک نقص مادرزادی در شنوایی همراه هستیم که باعث می شود  بعدها زبان و مهارت گفتاری ما تکامل نیابد، کم شنوایی یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی است، آزمون شنوایی تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی را امکان پذیر می کند برای همین بعد از به دنیا آمدن نوزاد در بیمارستان در همان روزهای اول برای مطمئن شدن از شنوایی تست شنوایی برای همه نوزادان انجام می شود تا در صورت وجود هرگونه مشکل در گوش آن آگاه شوند و برای درمان آن اقدام کنند زیرا ارزیابی شنوایی و تشخیص زود هنگام می تواند از آسیب ها و پیامدهای جدی جلوگیری کند و مراحل درمان را تسهیل کند.

شنوایی سنجی اطفال

انجام شنوایی سنجی برای کودکان چه اهمیتی دارد؟

 در سنین ابتدایی رشد کودکان میزان شنوایی آنها تاثیر مستقیمی بر روی یادگیری گفتار و مهارت های اجتماعی آنها دارد و اگر کم شنوایی به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، به همین دلیل انجام آزمایش های شنوایی سنجی نوزاد و در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد و باید به موقع این تست انجام شود تا در صورت بروز مشکل از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

چی زمانی برای بررسی شنوایی کودکان مناسب است؟

سطح شنوایی کودکان به وسیله تست ها و آزمایش های شنوایی سنجی باید در زمان های مختلف چک شود.

شنوایی سنجی نوزاد

برای اولین بار این تست باید چند روز بعد از تولد نوزاد  به ‌عنوان غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده شناخته می شود، انجام می شود که معمولاً این کار در همان روزهای ابتدایی بعد از زایمان و قبل از رفتن از بیمارستان انجام میشود و این آزمایش را برای همه کودکان انجام می دهند.

9 ماهگی تا 2.5 سالگی

از ۹ ماهگی تا 2.5 سالگی کودک برای بررسی سلامتی و رشد فرزند ممکن است که پزشک از شما این سوال را بپرسید که آیا نگرانی در مورد شنوایی فرزند خود دارید یا خیر، اگر در این زمینه شما احساس نگرانی داشته باشید یا پزشکی این کار رو ضروری بداند تست شنوایی سنجی کودکان انجام می‌شود تا سطح شنوایی کودک بررسی شود.

4 تا 5 سالگی

حدوداً در سن ۴ تا ۵ سالگی هنگامی که بیشتر کودکان در حال آماده شدن برای رفتن به مدرسه هستند تست شنوایی سنجی انجام میشود که این کار معمولاً بر اساس محل زندگی شما در مدرسه یا مرکز شنوایی سنجی انجام می شود تا قبل از ورود کودک به مدرسه سطح شنوایی آن بررسی شود.

اگر شما در هر سن و هر شرایطی احساس نگرانی در مورد شنوایی کودک تان داشتید می توانید با انجام تست شنوایی سنجی تحت نظر پزشک سطح شنوایی کودک را بررسی کنید.

اهمیت آزمون شنوایی نوزادان

آزمون و ارزیابی شنوایی کودک انواع مختلفی دارد که از میان آنها میتوان به آزمون شنوایی نوزاد اشاره کرد که در چند دهه ی اخیر اهمیت فراوانی یافته است زیرا تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی اغلب تا سنین زیر 6 ماه راحت تر قابل درمان است. این آزمون شنوایی در چند مرحله انجام می شود و پیشنهاد می شود که در طول دوران رشد کودک آزمون شنوایی تکرار شود و تنها به آزمون شنوایی بدو تولد اکتفا نشود. زیرا در برخی بیماری ها ممکن است شنوایی نوزاد در بدو تولد بدون اشکال باشد اما به مرور زمان میزان شنوایی کاهش یابد. این تست شنوایی آزمون OAE نامیده شده به این صورت انجام می شود که نشانگر هایی داخل گوش نوزاد گذاشته می شود توسط این نشانگر امواج های صدا به گوش نوزاد فرستاده می شود و واکنش حلزون گوش به صورت امواج OAE دریافت شده و یادداشت می شود. در حین انجام این تست باید کودک بدون حرکت باشد و دارای تحرک زیادی نباشد تا خطای تست به حداقل ممکن برسد.

بهتر است این تست چندین بار انجام شود و حداقل دو بار نتیجه یکسان داشته باشد انجام ارزیابی شنوایی باید در شرایط خاص و دقت فراوان همراه باشد تا از نتیجه اشتباه جلوگیری شود. در این آزمایش مقدار شنوایی بین 25 تا30 دسی بل به عنوان معیار شنوایی قرار می گیرد، اگر بعد از انجام چندین مرتبه آزمایش بر روی نوزاد OAE کمتر از 25 باشد  و این نتیجه تایید نهایی شود تست های دیگری برای بررسی دقیق تر در نظر گرفته و انجام می شود. آزمون شنوایی دیگری هم وجود دارد به نام ABR که به همراه آزمون های شنوایی دیگری در هفته و ماه های بعد صورت می گیرد و بعد از انجام این آزمون های شنوایی و مشخص شدن وجود اشکال در گوش و شنوایی، کودک به یک متخصص معرفی می شود تا با نظارت متخصص مربوطه مشکل به طور دقیق شناسایی شود و درمان به موقع آغاز شود.

چه عواملی می‌تواند باعث کم شنوایی کودکان شود؟

معمولاً در بین هزار نوزاد یک تا شش نوزاد دچاره کم شنوایی دائمی هستند و عوامل زیادی وجود دارد که می تواند تاثیر مستقیم برروی کم شنوایی کودکان داشته باشد، داشتن سابقه خانوادگی یا عفونت های دوره جنینی و وزن کم نوزاد یعنی کمتر از  ۱۵۰۰ گرم در هنگام تولد می تواند در بروز کم شنوایی کودک تاثیر داشته باشد، همچنین مصرف دارو بدون تجویز پزشکی در دوران بارداری یا در دوران نوزادی کودکان و زردی شدید کودک در دوران نوزادی و صدمات فیزیکی یا ضربه می تواند از عواملی باشد که تأثیر بسزایی در بروز کم شنوایی کودکان دارد.

شنوایی سنجی کودکان
تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی اغلب تا سنین زیر 6 ماه راحت تر قابل درمان است

غربالگری شنوایی نوزاد یا همان تست شنوایی سنجی نوزاد چگونه انجام میشود؟

بعد از تولد نوزاد یکی از تست ها و آزمایش هایی که انجام میشود غربالگری شنوایی است که برای همه نوزادان الزامی است.

این کار از طریقه تست OAE و AABR انجام می شود که عملکرد سلول های حلزون گوش و عملکرد اعصاب گوش را بررسی می‌کند، انجام این دو تست می‌تواند به طور تضمینی و دقیق اطلاعات کامل درباره شنوایی نوزاد را به شما بدهد همچنین توجه داشته باشید که این تست بدون هیچ دردسری در خواب طبیعی نوزاد انجام میشود.

اگر هر کدام از تست های غربالگری شنوایی پاسخ مطلوبی را ندهد این کار دوباره در یک ماهگی انجام می‌شود و در صورت نیاز در سه ماهگی نیز انجام این تست الزامی است.

از چه آزمون هایی برای ارزشیابی شنوایی کودک و نوزاد استفاده می شود؟

در کنار تست شنوایی سنجی که یکی از اصلی ترین روش ها برای بررسی  سطح شنوایی کودکان است انواع آزمایش ها و آزمون های متفاوتی وجود دارد که  می توان از آنها استفاده کرد.

آزمون های گسیل های صوتی گوش یا همان تست OAE:

از این تست برای پاسخگویی داخلی به صدا استفاده می‌شود و معمولاً از این تست برای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود که به دلیل سن کم نمی توانند به تست شنوایی رفتاری پاسخ دهند، همچنین بعد از تولد نوزاد در بیمارستان از این تست برای غربالگری شنوایی نوزاد استفاده می شود، در انجام این تست قسمت کوچک از حلزونی با صدای کلیک تحریک می‌شود و گسیل های صوتی گوش منتشر می‌شوند، هنگامی که صدای بیرون حلزون را تحریک میکند سلول های مویی خارجی به ارتعاش در می آیند و یک صدای تقریباً غیر قابل شنیدن تولید می کنند این تست به وسیله فوم نرم و کوچک در گوش کودک انجام میشود که کودک از طریق این فوم صدای آهسته را میشنود.

آزمون شنوایی ساقه مغز، تست ABR:

 این تست بدون عوارض و درد است و برای بررسی پاسخ عصب شنوایی و مغز به صدا استفاده می شود، معمولاً این تست اطلاعات  مفید و دقیقی را به پزشک می دهد.

زمانی انجام میشود که تست غربالگری شنوایی کودک نتیجه منفی داشته باشد همچنین سن کودک برای تست شنوایی سنجی کم باشد یا کودک دچار مشکلات پزشکی شده است که نتواند به آرامی بنشیند.

 مراحل قبل از انجام این تست به سن کودک شما بستگی دارد اگر کودک سن بیشتری داشته باشد برای اینکه این تست را انجام دهد باید آرام باشد یا به خواب است که ممکن است برای این کار داروی آرام بخش به کودک داده شود اگر کمتر از ۶ ماه باشد نیازی به داروی آرامبخش نیست و فقط کافی است که کودک در طول تست بخوابد، به طور کلی این تست به وسیله هدفون های کوچک انجام می شود که در گوش کودک قرار میگیرد و برچسب حسگر کوچکی در نزدیکی گوش و پیشانی کودک قرار میگیرد و صداها با طرح های مختلف به صورت کلیک در هدفون پخش می شوند تا واکنش اعصاب شنوایی کودک بررسی شود.

آزمون پاسخ پایدار شنوایی یا تست ASSR:

در هنگام  انجام این تست صدا به مجرای گوش ارسال می شود و دستگاه به صورت کامپیوتری پاسخ های مغز به صدا را جمع آوری می کند و به همین دلیل بهتر است در هنگام انجام این تست کودک بخوابد یا کاملاً آرام بنشیند.

پاسخ های به دست آمده از این تست مشخص می‌کند که میزان کم شنوایی کودک شما ملایم، متوسط یا شدید است.

چه علائمی نشان دهنده سطح شنوایی طبیعی در سال های اول زندگی است؟

معمولاً بعد از بدنیا آمدن نوزاد غربالگری شنوایی انجام شود، حتی اگر جواب این تست مثبت باشد بهتر است که شما نشانه های شنوایی طبیعی را در نوزاد خود بررسی کنید.

علائم و نشانه هایی که بیانگر شنوایی طبیعی نوزاد هستند:

باز شدن و دور شدن ناگهانی دست و انگشتان از بدن یا همان از جا پریدن نسبت به صداهای بلند و ناگهانی، معمولا نوزاد تا سه ماهگی صدای والدین را تشخیص می دهد و تا شش ماهگی می تواند با چشم به سمت صدا بچرخد همچنین تا ۱۲ ماهگی کودک می کند که صداهای اطراف را تقلید کند و چندین کلمه مانند (ماما) یا (بای بای ) را می گوید.

چه علائمی نشان دهنده کم شنوایی در کودکان است؟

اگر کودک شما کم صحبت می کند  و یا گفتار  آن غیر قابل فهم  است و یا در برخی از اوقات نسبت به اطراف بی‌توجه است ممکن است که  دچار کم شنوایی باشد، همچنین اگر کودک هنگام تماشای تلویزیون نیاز دارد که صدای تلویزیون را بلندتر کند و یا هنگام صحبت کردن به شما پاسخی نمی‌دهد یا پاسخ های اشتباه به شما می دهد و در هنگامی که آن را صدا میزنید متوجه نمی‌شود و جواب نمی‌دهد و یا در محیط های پر سر و صدا و شلوغی خیلی زود عصبانی می شود ممکن است دچار کم شنوایی باشد.

چه روش هایی برای بهبود کم شنوایی کودکان وجود دارد؟

روش های دارویی و درمانی متفاوت وجود دارد که می‌تواند به افراد کم شنوا کمک کند اما اگر یه کودک دچار کم شنوایی حسی عصبی شده باشد درمان اصلی آن استفاده از سمعک است معمولاً کم شنوایی حسی عصبی یکی از شایعترین آسیب ها به شنوای است که با استفاده از سمعک بهبود پیدا میکند.

این سمعک بر اساس میزان کم شنوایی کودکان تجویز می شود تا نیازهای کودک را برطرف سازد و معمولاً برای دو طرف  گوش استفاده می شود زیرا هر دو گوش کودکان دچار کم شنوایی می شود.

دیگر از روش هایی که می تواند کم شنوایی کودکان کمک کند کاشت حلزون است، این ابزار به طور مستقیم داخل گوش قرار می‌گیرد و صدا را مستقیم و عصب گوش می فرستد و می‌تواند به کودکانی که دچار کم شنوایی عمیق هستند کمک کند.

برای شنوایی سنجی کودک به کجا مراجعه کنم؟

امروزه انجام آزمون شنوایی سنجی کودک یا ارزیابی شنوایی کودک بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند زودتر مشکلات شنوایی کودک را تشخیص داد و از بروز انواع مشکلات در یادگیری کودک جلوگیری کرد، مرکز تخصصی شنوایی سنجی کودکان کلینیک پیشرفته شنوایی سنجی و سمعک ترنم با کادر متخصص و دستگاه های روز دنیا برای انواع آزمون های شنوایی سنجی کودکان در تهران به عنوان بهترین مرکز شنوایی سنجی کودکان فعالیت می نماید.

ارزیابی شنوایی کودکان
تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی

هزینه ارزیابی شنوایی سنجی کودکان چقدر است؟

هزینه انجام تست شنوایی سنجی کودکان طبق تعرفه‌های وزارت بهداشت و درمان است، امروزه تست های گوناگون وجود دارد که تعرفه هر کدام از آنها را سازمان نظام پزشکی به کلینیک ها و مراکز پزشکی اعلام می شود همچنین با داشتن بیمه امکان پوشش بسیاری از هزینه ها وجود دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که هزینه انواع تست های شنوایی سنجی کودکان در تمامی کلینیک ها و مراکز پزشکی به یک اندازه است و پوشش بیمه بر اساس نوع بیمه متغیر است. پس حتما از مراکز تخصصی شنوایی سنجی که دستگاه های پیشرفته و به روز مجهز می باشند استفاده کنید تا دقت شنوایی سنجی بالا رفته و از هزینه های اضافه بعدی برای شما جلوگیری کند.

پس از انجام شنوایی سنجی کودک چه کاری لازم است؟

هدف اصلی انجام تست شنوایی سنجی کودک بررسی سطح شنوایی کودک و وضعیت گوش کودک است به همین دلیل اگر فرزند شما دچار مشکلات شنوایی مانند کم شنوایی شده باشد بعد از انجام تست باید اقداماتی را برای درمان انجام دهید مانند استفاده از سمعک کودک که بر اساس میزان کم شنوایی کودک شما تجویز می شود. همچنین شما برای انجام تست شنوایی می‌توانید به مرکز تخصصی شنوایی سنجی و تعادل سمعک ترنم مراجعه کنید.

برای بهبود مشکلات شنوایی کودک بهتر است تمام اقداماتی که برای فرزند شما توصیه می شود را به خوبی انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 در سنین ابتدایی رشد کودکان میزان شنوایی آنها تاثیر مستقیمی بر روی یادگیری گفتار و مهارت های اجتماعی آنها دارد و شنوایی سنجی کودک اولین قدم در شناخت مشکلات شنوایی در کلینیک شنوایی سنجی کودکان می باشد. مرکز تخصصی شنوایی سنجی کودکان کلینیک ترنم  یک مرکز پیشرفته ارزيابي شنوايي کودک می باشد که با متخصصان شنوایی سنجی و دستگاه های پیشرفته در این زمینه فعالیت می نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن 86046125 تماس حاصل نمایید.

 

 در سنین ابتدایی رشد کودکان میزان شنوایی آنها تاثیر مستقیمی بر روی یادگیری گفتار و مهارت های اجتماعی آنها دارد و اگر کم شنوایی به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، به همین دلیل انجام آزمایش های شنوایی سنجی نوزاد و در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد و باید به موقع این تست انجام شود تا در صورت بروز مشکل از پیشرفت آن جلوگیری کرد. ارزیابی شنوایی و تشخیص زود هنگام می تواند از آسیب ها و پیامدهای جدی جلوگیری کند و مراحل درمان را تسهیل کند.

معمولاً در بین هزار نوزاد یک تا شش نوزاد دچاره کم شنوایی دائمی هستند و عوامل زیادی وجود دارد که می تواند تاثیر مستقیم برروی کم شنوایی کودکان داشته باشد، داشتن سابقه خانوادگی یا عفونت های دوره جنینی و وزن کم نوزاد یعنی کمتر از  ۱۵۰۰ گرم در هنگام تولد می تواند در بروز کم شنوایی کودک تاثیر داشته باشد، همچنین مصرف دارو بدون تجویز پزشکی در دوران بارداری یا در دوران نوزادی کودکان و زردی شدید کودک در دوران نوزادی و صدمات فیزیکی یا ضربه می تواند از عواملی باشد که تأثیر بسزایی در بروز کم شنوایی کودکان دارد.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *