جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

در هنگام سرگیجه دیگران چه کارهایی باید انجام ندهید؟ پیشگیری + درمان

درمان سرگیجه

آنچه در مقاله در هنگام سرگیجه دیگران چه کارهایی باید انجام ندهید؟ پیشگیری + درمان می خوانید

احساس گیجی و سنگینی سر اولین احساسی است که می‌تواند شروع یک سرگیجه را به شما هشدار بدهد. درواقع سرگیجه به دلیل اختلال در عملکرد گوش داخلی، مغز یا سیستم عصبی اتفاق می‌افتد. سرگیجه همچنین می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت اتفاق بیفتد و در زنان باردار به صورت چرک در گوش خود را نمایان کند. سرگیجه اغلب در بیماران مبتلا به چرک داخلی گوش ( بیماری منیر ) به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. می‌توانید برای درمان‌سرگیجه راهکار های خانگی معجزه آسایی را که می‌گوییم بکار ببرید تا شاهد درمان سریع سرگیجه خود یا اطرافیانتان که به این مورد آزاردهنده برخورده اند باشید.

چرا سرگیجه می‌گیریم؟

اغلب برای توصیف حالت سرگیجه از گیج رفتن سر و چرخش اتاق یا اشیا به دور سر استفاده می‌کنیم. اما در حقیقت دلیل اصلی سرگیجه ناگهانی اختلال در یکی از دو عضو کنترل کننده حرکت و تعادل بدن  یعنی مغز و گوش است. جالب است بدنید که سرگیجه به خودی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه شروع یک بیماری یا آلودگی را به ما هشدار می‌دهد. در شرایطی که سرگیجه به سراغ شما یا نزدیکانتان آمد باید روش های خانگی و باید ها و نباید های لازم برای درمان سریع سرگیجه در خانه و توانبخشی سرگیجه را از پیش آموخته باشید.

چه چیز‌هایی باعث بدتر شدن سرگیجه می‌شود؟

تقریبا ۳۰ درصد مردم در طول زندگی حداقل یکبار دچار سرگیجه ناگهانی و گیج کننده می‌شوند. در چنین شرایطی باید به فردی که سرگیجه دارد آرامش و اطمینان خاطر بدهید. از رفت و آمد و شلوغ کردن اطراف فرد خودداری شود. از خوردن قرص و تجویز داروهای دیگر به صورت سرخود شدیدا پرهیز شود. تابیدن نور مستقیم به چشم ها در هنگام بروز سرگیجه می‌تواند علائم آن را تشدید کند.

موارد دیگری که در هنگام سرگیجه  باید از آن ها پرهیز کنید :

  • نگاه کردن به تلفن همراه یا رایانه و تلویزیون
  • رانندگی یا کار هایی که به تمرکز نیاز دارند
  • خوردن یا آشامیدن بیش از اندازه
  • فرو کردن وسایل مختلف در گوش
  • وارد کردن ضربه به سر

روش های درمان سریع خانگی برای سرگیجه

پیش از هر چیزی باید خودتان را به خلوت ترین و ساکت ترین نقطه ای که می‌شناسید برسانید و در تاریکی به پشت دراز کشیده و چشمان خود را ببندید. سعی کنید جایی که روی آن دراز می‌کشید خیلی سفت یا نرم نباشد و در طول این مدت به خود یا فردی که دچار سرگیجه شده اطمینان خاطر بدهید که به زودی مشکل برطرف خواهد شد.

بعد از اندکی آرامش می توانید از روش های توانبخشی و درمان سرگیجه استفاده کنید :

۱. در همان حالت خوابیده چشمان خود را بسته نگه دارید

۲. آرام به حالت نشسته تغییر وضعیت بدهید به طوری که پشت شما کاملا صاف باشد

۳.  سر را به آرامی ۴۵ درجه به سمت راست حرکت دهید

۴. همانطور که سر در حالت چرخش قرار دارد دوباره به پشت خوابیده و سی ثانیه در همین حالت بمانید

۵. بدون بلند کردن گردن، سر را نود درجه به چپ بچرخانید

۶. تمام بدن را با یک چرخش آرام به سمت چپ بچرخانید تا تمام قسمت چپ بدن روی زمین قرار گرفته باشد و مدتی در این حالت بمانید تا علائم چرخش و سنگینی سر از بین برود.

همچنین می توانید از روش گوفونی برای درمان سریع سرگیجه استفاده کنید که اگر به درستی انجام شود می‌تواند در عرض کمتر از ده دقیقه اثر خود را نشان دهد :

۱. به حالت نشسته روی زمین قرار بگیرید

۲. با یک حرکت سریع به سمتی از سر که احساس سرگیجه بیشتری در آن قسمت می‌کنید بخوابید و دو الی سه دقیقه در همین حالت بمانید

۳‌. سر را با یک حرکت سریع ۴۵ درجه، به سمت سقف بچرخانید و این حالت را به مدت دو دقیقه حفظ کنید

۴. به حالت نشسته برگردید و تا از بین رفتن کامل علائم سرگیجه نفس عمیق بکشید

گیاهان و میوه‌هایی که در درمان سرگیجه معجزه می‌کنند

از زمان های قدیم مردم برای درمان سرگیجه و دریازدگی از لیمو ترش استفاده می‌کردند که تاثیر به سزایی در خوب شدن سریع و پیشگیری از گسترش آن دارد.

خوردن مقدار کم کرفس به صورت خام می‌تواند اثر بخش باشد. اگر کرفس را به صورت آبگیری شده در اختیار دارید می‌توانید با اضافه کردن مقداری زنجبیل و آب لیمو ترش و شکر یک معجون جادویی برای درمان سرگیجه در خانه داشته باشید.

چگونه می توان از بروز سرگیجه جلوگیری کرد؟

همانطور که گفته شد عامل اصلی سرگیجه های ناگهانی و آزار دهنده اخلال در عملکرد گوش و مغز یا سیستم های عصبی است. برای جلوگیری از ابتلا به سرگیجه میبایست از فشار های عصبی و استرس خودداری نمود. یوگا و مدیتیشن یکی از بهترین راه حل ها برای از بین بردن استرس و فشار روزانه است که در کمتر از نیم ساعت می‌تواند کارکرد عمومی بدن شما را تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

همچنین در مواردی که فرد به بیماری های مرتبط با گوش مثل عفونت ها و کم شنوایی مبتلاست می‌بایست از گسترش عفونت جلوگیری به عمل آید که در اینگونه موارد از آنتی بیوتیک ها برای رفع عفونت استفاده می‌شود که البته حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. در موارد مرتبط با کم شنوایی نیز استفاده از سمعک های با کیفیت می تواند سلامتی گوش را تضمین نماید که سمعک ترنم با بکارگیری مواد استاندارد و درجه یک نه تنها راه عفونت های بی‌مورد گوش به دلیل استفاده مواد نامرغوب را می‌بندد بلکه با رفع مشکل کم شنوایی خطر بروز سرگیجه در موارد مرتبط با عدم تعادل شنوایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره دلایل سرگیجه و بایدها و نباید ها در هنگام بروز آن صحبت کردیم. راه های درمان خانگی ارائه شده می‌توانند تا حد زیادی در درمان سرگیجه موثر واقع شده و از افزایش علائم جلوگیری کنند. راه های توانبخشی سرگیجه و فعالیت های بدنی برای درمان سریع سرگیجه مطرح شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن بدن به حالت اولیه و سلامتی خود بازگردد. همواره پیشگیری بهتر از درمان است، برای جلوگیری از عفونت گوش، استفاده از سمعک های با کیفیت ترنم در موارد مرتبط با کم شنوایی و انجام فعالیت های آرامش بخش مثل یوگا و مدیتیشن برای جلوگیری از حمله های عصبی معرفی شد. لازم به ذکر است که مواردی که گفتیم راه حل هایی برای درمان سریع سرگیجه است. اگر سرگیجه برای مدت طولانی ( بیش از ۲ الی ۳ ساعت ) ادامه پیدا کند مراجعه به پزشک و متخصص برای ادامه درمان ضروری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک