جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

اختلال نوروپاتی شنوایی

آنچه در مقاله اختلال نوروپاتی شنوایی می خوانید

اختلال نوروپاتی شنوایی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده اختلال نوروپاتی شنوایی را تعریف کنیم باید گفت به این معناست که فرد بیمار علاوه بر داشتن یا نداشتن مشکلات شنوایی در درک گفتار دچار مشکل است. به گونه ای که فرد صداهای ایجاد شده در یک مکان را می شنود اما نمی تواند کلمات را به طور دقیق درک کند. میزان این اختلال در هر فرد متفاوت است و با انجام تست های شنوایی توسط متخصص تعیین می شود.

نقشه سلول‌ها و تارهای موی در اختلال نوروپاتی چیست؟

تار ها و سلول های مویی خارجی صدای وارد شده به گوش را به سلول ها و تارهای موی داخل انتقال می‌دهند. سپس تارهای موی داخلی صدا را به مغز انتقال می دهند. این کار زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم شنوایی افراد به درستی عمل کند. در افرادی که دچار اختلال نوروپاتی هستند این کار به درستی انجام نمی‌شود و در برخی مواقع اتفاق نمی افتد. سلول های مویی خارجی تعداد بیشتری نسبت به تارهای موی داخلی دارند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. اما جالب است بدانید که به اختلال نوروپاتی شنوایی سلول های مویی خارجی عادی و نرمال کار می کند و آسیب نمی بیند.

علت به وجود آمدن اختلال نوروپاتی شنوایی چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز اختلال نوروپاتی شنوایی شود. اما در بیشتر مواقع اختلال نوروپاتی شنوایی به دلیل آسیب به سلول‌های مویی موجود در گوش داخلی و سنسور های مویی به وجود می آید. در این شرایط انتقال صدا از گوش داخلی به مغز دچار اختلال می‌شود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث بروز اختلال نوروپاتی شنوایی شود مانند: آسیب به عصب ها و دارو های شنوایی وجود عوامل ژنتیکی باعث می شود که این اختلال در اعضای خانواده از فردی به فرد دیگر به ارث برسد.

آیا نوزادان دچار اختلال نوروپاتی شنوایی می شوند؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث به وجود آمدن اختلال نوروپاتی شنوایی در بین کودکان و نوزاد شود. برخی از نوزادان از بعد تولد این اختلال پیش رو هستند ممکن است قبل از تولد یا بعد از تولد به عنوان یک تازه متولد شده دچار این اختلال شوند. عواملی که باعث به وجود آمدن اختلال نوروپاتی در نوزادان می شود:

  • کمبود اکسیژن در هنگام تولد
  • زایمان زودرس
  • زردی و یرقان
  • کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد
  • کمبود ویتامین ها در رژیم غذایی
  • استفاده از برخی داروهای خاص توسط مادر و نوزاد
  • برای ارزیابی شنوایی کودک میتوانید به کلینیک شنوایی سنجی و سمعک ترنم مراجعه نمایید.

آیا اختلال نوروپاتی در بین نوزادان و بزرگسالان قابل درمان است؟

اگر نوزادی بعد از تولد دچار اختلال نوروپاتی باشد، تحت نظر پزشک این وضعیت بعد از مدتی درمان می شود همچنین ممکن است در برخی از کودکان این اختلال بعد از یک یا دو سال درمان شود اما متأسفانه در برخی دیگر از کودکان ممکن است بهبود پیدا نکند و وضعیت شنوایی آن وخیم‌تر شود. روند درمان و بهبود در بین بزرگسالان و همین گونه است، و می توان گفت که روند درمان اختلال نوروپاتی از هیچ قانون خاصی پیروی نمی کند و در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. برای ارزیابی شنوایی در تهران میتوانید به کلینیک سمعک ترنم مراجعه نمایید.

آیا استفاده از سمعک می تواند به افراد مبتلا به اختلال نوروپاتی کمک کند؟

متأسفانه هنوز به طور قطعی راهی برای درمان و بهبود اختلال نوروپاتی وجود ندارد اما استفاده از سمعک می تواند وضعیت شنوایی افراد بیمار را بهبود دهد، اما استفاده از سمعک برای همه بیماران تأثیرگذار نیست. در برخی از بیماران کاشت حلزون می تواند به وضعیت بیمار کمک کند و علائم شنوای بهبود دهد.

اختلال نوروپاتی دارای چه علائمی است؟

  • کم شنوایی خفیف تا کم شنوایی شدید
  • شنیدن صداها به صورت محو و گنگ
  • وضعیت شنوایی عادی ولی در گفتار ضعیف
  • مشکل در درک گفتار در محیط های شلوغ

تمامی علائمی که گفته شد نشان دهنده اختلال نوروپاتی شنوایی هستند که ممکن است در هر فرد با فرد دیگر این علائم متفاوت باشد. اختلال نوروپاتی باعث می‌شود تا اطلاعات صوتی به صورت نادرست به مغز برسد. به همین دلیل درک گفتار در افراد بیمار دچار مشکل می شود و عواقب ناخوشایندی را برای آنها به همراه دارد و سطح ارتباطات فرد تأثیر منفی بگذارد.

آیا احتمال اینکه علائم این بیماری بهتر شود یا شدت پیدا کند، وجود دارد؟

ممکن است بسیاری از نوزادانی که بعد از تولد دچار این اختلال می شوند بعد از گذشت 1 الی 2 سال بهبود پیدا کنند و علائم آنها کاهش پیدا کند و شنوایی آنها بهبود پیدا کند و  بتوانند صحبت کنند ، اما ممکن است بعضی از نوزادان در همان حالت بماند و هیچ تغییر در بیماری آنها به وجود نیاید و در برخی دیگر از نوزادان ممکن است که علائم شدیدتر شود. در این شرایط سلول های مویی خارجی دیگر هیچگونه عملکردی نشان نمی دهند.

چگونه می توان اختلال نوروپاتی را تشخیص داد؟

امروزه با انجام برخی از تست ها و آزمایش ها می توان انواع مشکلات شنوایی به خصوص اختلال نروپاتی شنوایی را تشخیص داد، مانند:

  • تست رفلکس عضله گوش میانی، که در این تست پاسخ گوش نسبت به صداهای بلند ارزیابی می شود.
  • تست گیسل های صوتی گوش، که در این تست عملکرد سلول های مویی خارجی در حلزون مورد بررسی قرار می گیرد.
  • تست پاسخ شنوایی ساقه مغز، در این روش بررسی می شود که آیا عصب شنوایی می تواند صدا را از گوش داخلی به قسمت تحتانی مغز بفرستد یا نه.
  • تست MRI ، که در این روش عصب های شنوایی و وجود ناهنجاری در گوش داخلی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • آزمایش ژنتیکی، در این آزمایش بررسی می شود که آیا دلیل این نوع اختلال عوامل ژنتیکی است یا نه.
  • آزمایش عصب، این آزمایش تحت نظر متخصص مغز و اعصاب انجام می شود، تا سایر مشکلات مربوط به عصب را مورد بررسی قرار دهند.

برای درمان اختلال نوروپاتی شنوایی به کجا مراجعه کنم؟

مرکز تخصصی شنوایی سنجی کلینیک ترنم یک مرکز پیشرفته برای درمان اختلال نوروپاتی شنوایی می باشد که با کارشناسان متخصص و دستگاه های پیشرفته در این زمینه فعالیت می نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک پیشرفته شنوایی سنجی و سمعک ترنم مراجعه یا برای مشاوره رایگان درمان اختلال نوروپاتی شنوایی با واتس آپ 09190437678 تماس حاصل نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک