جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

چگونه از سنگینی گوش جلوگیری کنیم؟

سنگینی گوش

آنچه در مقاله چگونه از سنگینی گوش جلوگیری کنیم؟ می خوانید

همه ما تجربه ی گرفتگی گوش یا سنگینی در یکی از گوش ها یا هر دو را بعد از حمام و استخر داشته ایم. شنیدن نه چندان واضح صداها و حس گیر کردن چیزی در گوش می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. اما واقعا دلیل این سنگینی و گرفتگی چیست؟

گرفتگی و سنگینی گوش غالبا به دلیل ازدیاد جرم گوش، مایعات، فشار در ناحیه سینوس و اختلالات صوتی بوجود می‌آید و در این مقاله به بررسی دلایل سنگینی گوش، کیپ شدن گوش، بسته شدن گوش و تاثیر آن بر اختلال صوتی و راه های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

گرفتگی گوش به دلیل جرم زیاد گوش

حقیقتا جرم گوش برای کارکرد سلامتی گوش بسیار مهم و کلیدی است. برخلاف نام گول زننده آن، کار جرم گوش در یک کلام جلوگیری از ورود مواد ریز مثل گرد و غبار به گوش است.  درواقع جرم گوش درست مانند یک فیلتر عمل می‌کند اما فقط تا وقتی که بیش از اندازه در گوش میانی تلنبار نشود. در این صورت به اصطلاح می گوییم گوشمان کیپ یا سنگین شده است. برای رفع جرم گوش از گوش پاک کن استفاده نکنید و بجای آن در زمان های مقرر به یک متخصص مراجعه کنید. این روش صحیح ترین روش تخلیه جرم گوش و جلوگیری از  اختلال صوتی و سنگینی گوش در طولانی مدت است.

سنگینی گوش

سنگینی گوش به دلیل رفتن آب در گوش

یکی دیگر از دلایل شایع بسته شدن گوش، رفتن آب به صورت ناگهانی در گوش است که باعث می شود کانال شنوایی گوش مسدود شده و حس پر بودن و سنگینی در گوش حس شود.

برای جلوگیری از گرفتگی گوش می بایست قبل از استفاده از استخر از گوش گیر های  استاندارد استفاده کنید. همچنین در تعادل نگه داشتن میزان جرم گوش، می تواند مانند یک سد مناسب در برابر ورود آب عمل کرده و از سنگینی گوش جلوگیری کند. باید توجه داشت که بعد از حمام با چرخش سر به سمت شانه ها و نگه داشتن آن به مدت ۱ الی ۲ دقیقه شرایط مورد نیاز برای تخلیه آب به وجود خواهد آمد. در صورت بروز مشکلات جدی میبایست بدون معطلی به پزشک متخصص مراجعه شود.

 سنگینی گوش به دلیل فشار سینوسی

احتمالا شما هم سنگینی در قسمت پیشانی را در هنگام بیماری تجربه کرده اید. فشار در ناحیه سینوس ها ( درست جلوی پیشانی، ناحیه بین دو ابرو واندکی بالاتر ) که اصطلاحا به آن پر شدن سینوس ها می‌گویند می تواند باعث کم شنوایی و سنگینی ناگهانی گوش بشود. درواقع پر شدن سینوس ها در نهایت باعث قطع ارتباط بین گوش میانی و حلق می شود که مسلما کم شنوایی را به همراه خواهد داشت.

یک راه ساده و سریع خانگی می‌تواند شما را نجات بدهد! بخور  ۱۰ دقیقه ای عصاره یا دم کرده برگ اکالیپتوس به سرعت به این قائله پایان می دهد و اصطلاحا با خالی کردن سینوس ها هم از دست سنگینی گوش رها می‌شوید و هم به بهبود سیستم ایمنی بدن در حین مریضی کمک می‌کنید.

گرفتگی گوش به دلیل اختلالات صوتی

اختلالات صوتی بواسطه اصواتی بوجود می‌آید که در دایره شنوایی ما نمی‌گنجند . در واقع فرکانس این صداها غالبا بسیار بلند یا بسیار کوتاه است. سنگینی ناگهانی گوش و کم شنوایی به واسطه صداهای بلند ناگهانی در کنار گوش اتفاق می‌افتد که غالبا در کسانی که تیر اندازی می‌کنند یا کار پر سر و صدایی دارند دیده می‌شود.  بسته به میزان بلندی صدا اثر تخریب کننده و زیان بار بیشتری هم می‌تواند به گوش وارد شود.

سنگینی گوش

بیشترین آمار ایجاد کم شنوایی در جهان متعلق به همین مورد بوده که نشانگر اهمیت روش های کاربردی پیشگیری و درمانی این ناهنجاری است.

صداهای بلند به گوش آسیب رسانده و باعث سنگینی گوش در بلند مدت می‌شود. به همین شکل شنیدن صداهای بیش از اندازه بلند به هر دلیلی می‌تواند باعث کم شنوایی و در موارد بدتر ناشنوایی کامل شود.

در موارد کم شنوایی و ناشنوایی راهکار های سمعک و جراحی در دسترس است که خوشبختانه در کشورمان ایران، سمعک ترنم تمام تلاش خود را وقف ارائه محصولات استاندارد به این گروه از جامعه کرده است که البته بسیار مایه مباهات و سربلندی ماست.

و اما درصورتی که برای بیماری، درمان با جراحی نسبتا قطعی شناخته شود می تواند یک گزینه بسیار کار آمد باشد‌. البته متاسفانه کیفیت تعدادی از این جراحی ها پایین و آسیب زننده است که باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد. در صورت لزوم به جراحی حتما به متخصصین کار آزموده مراجعه کنید.

۵ مورد ساده در سنگینی گوش که باید بدانید + روش درمان سریع در خانه

۱. همیشه یادتان باشد اختلاف فشار باعث گرفتگی و کیپ شدن گوش می‌‌شود. وقتی به صورت ناگهانی یا بلند مدت دچار تغییر ارتفاع بشوید ( مثل هواپیما ) گوشتان سنگین می شود.

۲. گاهی سنگینی گوش می تواند به دلیل برخورد یا ضربه ناگهانی به گوش باشد. در این موارد هم می توان کم شنوایی کوتاه مدت یا بلند مدت را مشاهده کرد.

۳. عفونت گوش به دلیل ورود بیش از حد آلودگی هم عامل مخرب دیگر در انسداد کانال گوش و ایجاد عفونت است.

۴. برای جلوگیری از هرگونه سنگینی و گرفتگی گوش به نظافت دائمی آن توجه داشته و از روش های اشتباه مثل گوش پاک کن استفاده نکنید

۵. برای درمان این سنگینی ها می‌توانید آدامس بجوید یا فکتان را باز و بسته کنید و به جهات مختلف بچرخانید و همزمان با صدای بلند بگویید ” آآآ “

این ها روش های درمان و غلبه بر سنگینی و گرفتگی گوش به صورت ساده و سریع در خانه بودند. اما در صورت شدت یافتن سنگینی گوش، حتما به یک متخصص حاذق مراجعه کنید.

سنگینی گوش
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک