جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

مهمترین ابزار شنوایی سنجی کدامند؟

آنچه در مقاله مهمترین ابزار شنوایی سنجی کدامند؟ می خوانید

بررسی ابزار های شنوایی سنجی

هر شخصی ممکن است که با مشکلات شنوایی روبرو شود ولی با گذشت سن و پا به سن گذاشتن افراد شنوایی دچار کاهش بیشتری می شود. میزان کاهش شنوایی را می توان به وسیله تست شنوایی سنجی یا ادیومتری انجام داد. تست سنجش شنوایی مجموعه ای از آزمون ها می باشد که می تواند عملکرد گوش شما را بررسی کند. این تست ها می توانند تن صدا، شدت صدا، وجود مشکلات تعادلی و … مربوط به گوشتان را بررسی کند. متخصص شنوایی با بررسی نتیجه این تست ها می تواند مشکلات گوش شما را متوجه شود. ادیومتری که یکی از دقیق ترین شیوه های شنوایی سنجی می باشد شامل چند روش برای بررسی میزان شنوایی افراد می شود. تست هایی همچون PTA و OAE نیز راه های متفاوتی برای تعیین سلامت گوش می باشند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل با ابزار های شنوایی سنجی آشنا شویم.

شنوایی سنجی

بررسی تست های شنوایی سنجی چیست؟

تست PTA:

تست PTA، یک ابزار شنوایی سنجی ساده است که پزشک به وسیله آن میزان شنوایی شما را تشخیص می دهد. برای انجام این تست متخصص شنوایی سنجی نیاز به یک دستیار دارد که پشت دستگاه ادیومتری بنشیند و صداهایی با فرکانس بسیار پایین را برای شما پخش کند. صدا هایی که در هدفون پخش می‌شوند. شما باید پس از شنیدن هر فرکانس صدایی، دست خود را بالا بیاورید تا پزشک متوجه بشود که شما صدا را شنیده اید. همچنین در این تست پزشک کلماتی را پخش می کند که متوجه شود آیا می توانید آن‌ها تشخیص دهید یا خیر؟

تست ABR:

تست شنوایی ABR که تست شنوایی سنجی پاسخ ساقه مغز نیز شناخته می شود. این تست به پزشکان این امکان را می دهد که واکنش اعصاب شنوایی مغز نسبت به صداهای مختلف را بسنجند. این تست به پزشک این امکان را می دهد که بتوانند وضعیت شنوایی افراد را بررسی کنند. هنگامی که کودک در تست های شنوایی سنجی رد می شود از این تست برای سنجش شنوایی او استفاده می کنند. برای انجام این تست 4 برچسب به نام الکترود بر روی گوش نوزاد قرار می گیرد که به رایانه ای متصل می شوند. گوشی ای نیز بر روی گوش نوزاد قرار می گیرد که اصواتی را برای نوزاد پخش می‌کند و سیگنال های ارسالی از طریق مغز کودک به واسطه الکترود ها بر روی رایانه نمایش داده می شوند.

تست اتو آکوستیک:

تست اتو آکوستیک برای بررسی سلامت حلزونی گوش انجام می شود. برای این تست دستگاهی بر روی گوش نوزاد قرار می گیرد و صدا های بسیار ضعیفی را که توسط حلزونی گوش تولید می شوند ضبط می کند و مورد آزمایش قرار می دهد. نتیجه این تست مشخص می کند که آیا گوش نوزاد وضعیت سلامتی دارد یا خیر؟

شنوایی سنجی

ابزار ها و مراحل مختلف شنوایی سنجی

آزمایش شنوایی سنجی شامل مراحل مختلفی می شود و با ابزار های متفاوتی انجام می شود. یکی از ابزار ها که برای تست ABR انجام می شود، ایرفون و الکترود هایی می باشند که بر روی گوش و پیشانی نوزاد قرار می گیرند. در این تست ایرفون ها در واقع حکم سنسور هایی را دارند که شاهد واکنش مغز به صدا ها می باشند.

تست دیگری که بررسی کردیم تست اتو آکوستیک است ابزار شنوایی سنجی تخصصی که در این تست مورد استفاده قرار می گیرد نوعی ادیومتری است که می تواند فرکانس های کوچک ارسال شده از سمت حلزونی گوش را ضبط کند و آن را به صورت یک دیتا در اختیار پزشک قرار دهد. پزشک پس از بررسی دیتا های ارسالی از سمت این دستگاه می تواند تصمیم به تجویز سمعک نماید. این تست برای افرادی مناسب است که نمی توانند به صدا های تولید شده واکنش نشان دهند. البته ابزار هایی نیز وجود دارند که نحوه استفاده از آن ها بسیار ساده تر است. از این دستگاه ها با عنوان ابزار شنوایی سنجی خانگی یاد می شود.

همچنین لازم است بدانید که سنجش شنوایی از چند مرحله تشکیل شده است که به اختصار توضیح خواهیم داد:

پرسیدن شرح حال بیمار:

شنوایی سنج در این مرحله باید مطلع شود که کم شنوایی آیا به صورت ارثی است و یا بر اثر عامل خارجی به وجود آمده. همچنین باید مطلع شود که روند بیماری شخص با چه سرعتی در حال طی شدن می باشد.

معاینه گوش با اتوسکوپ:

در این مرحله ساختار کلی گوش با استفاده از اتوسکوپ بررسی می شود. پیش از انجام هر گونه تستی نیز ساختار گوش باید از هر گونه جرم تمیز شود.

ادیومتری تون خالص:

آستانه شنوایی بیمار در این بخش در یک محیط کاملا آکوستیک انجام می شود.

سمعک ترنم عرضه کننده انواع سمعک با بهترین کیفیت و تضمین طول عمر بالا می باشد.

شنوایی سنجی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک