جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

مقایسه آستانه شنوایی انسان ها نسبت به دیگر جانداران

آستانه شنوایی انسان

آنچه در مقاله مقایسه آستانه شنوایی انسان ها نسبت به دیگر جانداران می خوانید

 در این مقاله می‌ خواهیم به مقایسه آستانه شنوایی انسان ها نسبت به دیگر جانداران بپردازیم. آستانه شنوایی گوش انسان نسبت به  شنوایی سایر حیوانات متفاوت است. البته افراد می توانند از طریق شنوایی سنجی آنلاین میزان شنوایی خود را تست کرده و در صورت لزوم از سمعک هایی بسیار با کیفیت مانند سمعک ترنم استفاده کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آستانه شنوایی انسان

بررسی آستانه شنوایی گوش انسان

شاید تاکنون به این موضوع فکر کرده باشید که آیا در اطراف شما صداهایی وجود دارد که شما قادر به شنیدن آن ها نباشید. افراد سالم دارای یک آستانه شنوایی می باشند و می توانند در یک دامنه محدود صداهای اطراف خود را بشنوند. می توان گفت در حالت عادی آستانه شنوایی برای انسان ها در محدوده ای بین ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز می باشد. همچنین دامنه شنوایی یک انسان عادی در محدوده ای بین صفر تا ۱۸۰ دسی بل است. اگر شدت یک صدا بیش تر از محدوده ۸۵ دسی بل باشد، ممکن است آسیب های زیادی به گوش داخلی فرد وارد کند. پس بهتر است افراد در معرض صدای بلند نباشند.

شنوایی انسان از جوانی تا پیری

در نظر داشته باشید هر چقدر سن افراد افزایش پیدا کند ممکن است توانایی شنیدن صداهای بسیار بالا را نداشته باشد. در نتیجه آستانه شنوایی انسان از جوانی تا پیری متغیر می باشد. به عنوان مثال فرکانس قابل شنیدن در یک فرد میانسال فرکانسی در حدود ۱۴ هزار هرتز می باشد. البته پیرگوشی یک امر طبیعی در افراد میانسال و کهنسال می باشد. همچنین عواملی مانند عوامل محیطی و شرایطی مانند بیماری و پزشکی نیز می‌تواند بر روی قدرت شنوایی فرد تاثیر گذاشته و قدرت شنوایی او را کم نماید. بهتر است افراد در هر دوره از زندگی خود شنوایی سنجی را از طریق پزشک مربوطه انجام دهند تا بتوانند از قدرت شنوایی خود اطمینان پیدا نمایند. کارشناسان شنوایی سنجی می توانند تست های لازم در رابطه با شنوایی سنجی را انجام دهند و مرزها و بسامد شنیداری را مورد ارزیابی درست قرار دهند.

آستانه شنوایی انسان

یکسری از صداها فرکانسی بیشتر از فرکانس محدوده شنوایی انسان دارند. به این فرکانس ها اولتراسوند و یا فراصوت می گویند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بالاترین فرکانس که می‌ تواند از حنجره یک انسان خارج گردد در حدود ۲۰۴۸ هرتز می باشد. همچنین پایین ترین فرکانسی که وجود دارد ۶۴ هرتز است. صدا های عادی که انسان‌ ها با هم ارتباط دارند در حدود ۶۰ دسی بل می باشد. کنسرت موسیقی که شما به آن گوش فرا می دهید در حدود ۱۰۵ دسی بل است. صدای آژیر آمبولانس که در خیابان می شنوید فرکانسی برابر با ۱۲۰ سیبل دارد.

مقایسه محدوده شنوایی انسان ها نسبت به دیگر جانداران

در بالا در رابطه با آستانه شنوایی انسان ها صحبت کردیم. حال می خواهیم در رابطه با مقایسه آستانه شنوایی انسان و دیگر جانوران صحبت نماییم. به عنوان مثال شب پره جزو یکی از حیواناتی می باشد که از حساسیت فرکانس بسیار بالا برخوردار است. می‌ توان گفت این موجود جزو تیزهوش ترین موجودات در جهان می باشد و قدرت شنوایی آن ۱۵۰ برابر حساس‌ تر از قدرت شنوایی انسان می باشد.

یکی دیگر از حیواناتی که بسیار از قدرت شنوایی بالایی برخوردار می باشد خفاش ها هستند. خفاش با اینکه نابینا می باشد اما با استفاده از قدرت شنوایی خود می تواند مسیرش را در تاریکی مطلق پیدا نماید. موش صحرایی نیز یکی از حیواناتی می‌ باشد که می‌ تواند صداهایی را بشنود که انسان ها قادر به شنیدن آن ها نیستند. معمولاً موش ها برای تحقیقات شنوایی مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا گوش های آن ها شباهت بسیار زیادی به گوش انسان دارد.

آستانه شنوایی انسان

جغد موجود شب زنده داری می باشد که از قدرت شنوایی بسیار بالایی برخوردار است و محدوده شنوایی ۲۰۰ تا ۱۲۰۰۰ هرتز دارد. موجود بعدی که هفت برابر بهتر از انسان ها می تواند صدا های اطراف را بشنود دلفین ها می باشند. دلفین ها نیز می توانند مانند خفاش ها از طریق پژواک یابی مسیر خود را پیدا نمایند. یکی از حیواناتی که در اطراف خود بسیار می بینیم سگ ها می باشند. سگ ها قدرت شنوایی چهار برابر بهتر و قوی تر از انسان ها دارند و قدرت شنیداری آن ها تقریباً دو برابر فرکانس شنیداری انسان ها می باشد. سگ ها دارای گوش های بسیار قوی می باشند که درون گوش های خود ۱۸ ماهیچه دارند. در حالی که فقط انسان ها ۳ ماهیچه در گوش های خود دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک