جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

سکته گوش چیست؟ راه‌های پیشگیری و درمان + عکس

سکته گوش

آنچه در مقاله سکته گوش چیست؟ راه‌های پیشگیری و درمان + عکس می خوانید

یکی از مشکلاتی که برای گوش اتفاق میفتد و در وهله اول جدی گرفته نمی‌شود، اما رفته‌رفته خطرناک می شود، کری ناگهانی گوش است که اصطلاحا در زبان فارسی به آن «سکته گوش» هم می‌گویند. اما نام علمی آن از دست دادن شنوایی حسی-عصبی گوش داخلی (SSHL) است. سکته گوش، یک اتفاق عجیب و سریع است که هم ممکن است به‌طور ناگهانی رخ دهد و هم به‌صورت تدریجی. دلیل آن هم مشکلی است که در ارگان‌های حسی گوش داخلی بروز پیدا می‌کند. نکته مهم اینجاست که کری ناگهانی معمولا برروی یک گوش اثر می‌گذارد.

سکته گوش

نشانه‌های سکته گوش

اکثر نشانه‌های سکته گوش در ابتدای امر شبیه به یک گرفتگی گوش ساده یا عفونت سینوسی است و به‌همین دلیل ممکن است افراد تا چندین روز تمایلی به مراجعه به پزشک نشان ندهند و همین مسئله برایشان خطرساز می‌شود. چون سکته ناگهانی گوش یک مورد پزشکی اورژانسی محسوب می‌شود و باید سریعا درمان شود. ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و دریابید که گوشتان گرفته است یا مثلا هنگامی که با گوش مشکل‌دارتان با تلفن صحبت می‌کنید، متوجه این قضیه شوید. برخی افراد هم درست قبل از اینکه به این مشکل دچار شوند، یک صدای «پاق» در گوششان می‌شنوند. پری گوش، سرگیجه و شنیدن صدای زنگ در گوش هم ازجمله علائمی است که ممکن است فرد یک یا چند مورد از آن‌ها را تجربه کند.

علل کری ناگهانی گوش

اختلالات زیادی ممکن است باعث بروز این عارضه عجیب و ناگهانی در گوش شود، اما فقط دلیل بروز بیماری 10 درصد از افرادی که به سکته ناگهانی گوش مبتلا می‌شوند، تشخیص داده می‌شود. به‌طور کلی دلایل زیر را می‌توان علل کری ناگهانی گوش دانست:

  • عفونت
  • آسیب به سر
  • بیماری‌های نقص ایمنی
  • مصرف داروهای درمان سرطان یا عفونت‌های شدید
  • مشکلات مربوط به گردش خون
  • اختلالات عصبی ازجمله فلج چندگانه
  • اختلالات گوش داخلی

در تشخیص کری ناگهانی باید نشانه‌های تک‌تک این بیماری‌ها را نیز بررسی کرد تا به نتیجه صحیح رسید. همانطور که پیشتر گفتیم، در این میان بروز این عارضه در یک گوش نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. مثلا درصورت کری ناگهانی یک گوش احتمال وجود تومور در عصب شنوایی حذف می‌شود.

سکته گوش

نحوه تشخیص سکته گوش

اگر فرد نشانه‌های کری ناگهانی داشته باشد، پزشک باید قبل از هرچیز احتمال مشکلات دیگری مثل انسداد در گوش به‌دلیل جسم خارجی و… را حذف کند. اگر پزشک شما تست‌های اولیه را انجام داد و دلیل مشخص و قابل‌تشخیصی برای کری ناگهانی گوش شما پیدا نکرد، باید تستی به‌نام شنوایی سنجی با صدای خالص (Pure Tone Audiometry) را در چند روز آغازین بروز نشانه‌ها انجام دهد تا اگر ازدست دادن شنوایی براساس مسائل حسی-عصبی بود، تشخیص دهد. پزشک با این تست متوجه می‌شود که کمترین فرکانس صدایی که فرد می‌شنود، چقدر است. اگر طی این آزمایش‌ها پزشک تشخیص داد که بیمار دچار سکته گوش شده، آزمایش‌های دیگری نیز انجام می‌دهد تا دلیل سکته گوش و عواقب آن را تشخیص دهد؛ مثل آزمایش خون، MRI و تست‌های تعادل.

نحوه درمان کری ناگهانی

رایج‌ترین درمان برای کری ناگهانی گوش، به‌ویژه وقتی که علت آن قابل تشخیص نیست، کورتیکواستروییدها هستند. استروییدها می‌توانند اختلالات زیادی را درمان کنند و معمولا شیوه کارشان بدین‌گونه است که از التهاب کاسته، ورم را کم کرده و به بدن کمک می‌کنند تا با بیماری مبارزه کنند. قبلا استروییدها درقالب قرص به بیماران تجویز می‌شوند. از سال 2011 طی آزمایشی مشخص شد که تاثیر این داروها به‌صورت تزریقی بیشتر از قرص است و از آن زمان پزشکان استروییدها را با سرنگ به گوش میانی بیماران تزریق می‌کنند. معمولا استروییدها پس از دو الی چهار هفته تاثیر می‌گذارند و اگر بعد از این مدت بیمار تاثیری برروی شنوایی خود احساس نکرد، احتمال درمان شنوایی کم خواهد بود.

ازطرفی اگر پزشک شما علت خاصی برای کری ناگهانی گوشتان تشخیص دهد، باید علاوه بر استروییدها درمان دیگری نیز برایتان تجویز کند. مثلا اگر دلیل سکته گوش، عفونت باشد، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اگر شما دارویی مصرف کرده باشید که برای گوش سمی و خطرناک بوده، پزشک دارویتان را عوض می‌کند. یا اگر دلیل کری ناگهانی این بوده سیستم ایمنی بدنتان به‌دلیل نوعی بیماری خودایمنی به گوش داخلی حمله کرده، احتمالا پزشک دارویی تجویز می‌کند که مانع سیستم ایمنی شود.

اگر سکته گوش شدید باشد، به درمان جواب ندهد یا در موارد نادر در هردو گوش رخ دهد، ممکن است پزشک توصیه کند که کاشت ایمپلنت حلزونی گوش انجام دهید تا این ایمپلنت، ارتباطات شنوایی گوش به مغز را مستقیما شبیه‌سازی کند. یا اینکه از سمعک استفاده کنید تا صداها را بلندتر بشنوید؛ که در این‌مورد ما سمعک ترنم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سکته گوش

سخن پایانی

در این مطلب درباره کری ناگهانی گوش یا سکته گوش خواندیم که نام علمی آن به‌اختصار SSHL‌ است. این بیماری معمولا در یک گوش اتفاق میفتد و در بسیاری از موارد دلیلش ناشناخته می‌ماند. اما می‌تواند دلایلی همچون ضربه به سر، عفونت گوش یا بیماری خودایمنی داشته باشد. درهر صورت اگر یک روز از خواب بیدار شدید و احساس کردید که یکی از گوش‌هایتان چیزی نمی‌شنوند یا دچار علائمی مثل سرگیجه، احساس پری یا وزوز گوش شدید، حتما این علائم را جدی بگیرید و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. اهمال در درمان این بیماری می‌تواند خطرات جدی مثل کری دائمی به‌همراه داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک