جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

درمان اختلال پردازش شنیداری در کودکان

آنچه در مقاله درمان اختلال پردازش شنیداری در کودکان می خوانید

اختلال پردازش شنیداری در کودکان چیست؟

اختلال پردازش شنیداری یک نوع بیماری است که در آن سیستم شنوایی کودکان نمی‌تواند به طور کامل با مغز همکاری کند و در نتیجه شنیدن و درک کودکان دچار اختلال می شود. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند نمی توانند مانند کودکان عادی صداها و گفتاری که در اطراف آنها وجود دارد را درک کنند. نیمی از این کودکان در شناسایی و تحلیل صداها دچار مشکل است. اختلال پردازش شنوایی حدود ۵ درصد کودکانی که در سن مدرسه هستند را درگیر می کند به همین دلیل لازم است تا روش های درمانی برای این کودکان مورد استفاده قرار بگیرد تا هر چه سریع تر این اختلال درمان شود. برای این موضوع میتوانید به مرکز شنوایی سنجی کودکان ترنم مراجعه نمایید.

چه درمانی برای اختلال پردازش شنیداری در کودکان وجود دارد؟

تشخیص به موقع این اختلال در کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا اگر کودکی دچار اختلال شنوایی باشد و درمان آن به موقع صورت نگیرد این کودک نمی تواند مانند سایر هم سن های خود به مدرسه برود. به همین دلیل باید در صورت بروز این اختلال هرچه سریع تر درمان شوند. یکی از بهترین روش ها و راهکارها برای درمان اختلال پردازش شنیداری در بین کودکان تراپی است.

اختلال پردازش شنیداری دارای چه عوارضی است؟

وجود اختلال و پردازش شنیداری باعث می شود تا افراد در تحلیل صدا و مکالمات روزمره خود دچار مشکل شوند. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین عوارضی که این اختلال می تواند به همراه داشته باشد افسردگی است که بیشتر افراد دچار افسردگی هستند. زمانی که یک فرد دچار اختلال پردازش شنیداری می‌شود نمی‌تواند صداهای اطراف را تحلیل کند همچنین در مکالمات روزمره خود دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به طور کامل با اطرافیان ارتباط برقرار کند و همین دلیل فرد مبتلا به انزوا روی می‌آورد.

والدین چگونه می توانند از وجود اختلال پردازش شنیداری در کودکان خود مطلع شوند؟

اگر شما جزو آن دسته از والدین هستید که به سلامت شنوایی کودکان خود مشکوک هستید باید در ابتدا سؤالات زیر را از خود بپرسید و در صورت نیاز در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کنید.

آیا کودک بعد از شنیدن صداهای بلند و ناگهانی عکس العمل های ناگهانی نشان می دهد که نشان دهنده ناخوشایندی از شنیدن صدا است؟

آیا وجود صداهای مختلف در محیط اطراف کودک من را ناراحت می کند؟

آیا رفتارهای کودک من در محیط های خلوت و کم سر و صدا تغییر می کند؟

آیا کودک من در محیط های خلوت و کم سر و صدا بهتر جواب می دهد؟

آیا کودک من در مهارت‌های گفتاری مانند نوشتن، خواندن و تلفظ کردن دچار مشکل است؟

آیا کودک من جز کودکان حواس پرت است؟

آیا کودک من به سختی می‌تواند در یک مکالمه مشارکت کند؟

 کودکانی که دچار اختلال پردازش شنیداری هستند چه شرایطی در مدرسه دارند؟

اگر کودک شما در سن مدرسه به اختلال پردازش شنیداری مبتلا است بهتر است توضیحات لازم به معلم آنها داده شود، زیرا آموزش به این کودکان نسبت به سایر کودکان متفاوت است. بهتر است از معلمان کودک خود بخواهید که فرزند شما را برای ردیف های اول کلاس قرار دهند نحوه نشستن کودک در کلاس به گونه‌ای باشد که پشت آن پنجره باشد. همچنین بهتر است از برنامه های کمک آموزشی به صورت آنلاین یا به صورت فیلم و فایل صوتی برای کودکان خود استفاده کنید تا سطح آموزشی کودک شما با سایر کودکان در کلاس یکی باشد. در چنین شرایطی مهم ترین نکته درمان به موقع است پس توصیه می شود که در صورت بروز اختلال پردازش شنیداری هر چه سریع تر به درمان آن بپردازید. جهت مشاوره سمعک کودکان میتوانید با مرکز مشاوره کلینیک ترنم تماس بگیرید.

آیا می‌شود اختلال پردازش شنیداری را با دارو درمان کرد؟

متأسفانه چگونه درمان دارویی برای اختلال پردازش شنیداری وجود ندارد زیرا این اختلال مرتبط با عصب ها می باشد به همین دلیل با هیچ نوع دارویی قابل درمان نیست. همان‌طور که گفته شد یکی از بهترین روش ها برای درمان این اختلالات تراپی است که در جلسات تراپی افراد بیمار آموزش داده می شود تا چگونه به پردازش صدا ها بپردازند زیرا جداسازی صداهای پس زمینه برای این افراد بسیار دشوار است. انجام آموزش های لازم به این افراد می تواند در پردازش صدا ها کمک کند. مرکز شنوایی سنجی ترنم میتوانید در این زمینه به شما مشاوره بدهد.

آیا در اختلال پردازش شنیداری جنسیت تأثیر گذار است؟

اختلال پردازش شنیداری بیشتر در بین کودکان پسر دیده می شود اما به طور کلی این اختلال در بین ۲ تا ۷ درصد کل کودکان دیده می‌شود که می‌تواند بر روی یادگیری و آموزش کودکان تأثیر بگذارد و باعث تفاوت آنها بزرگ کودکان شود.

همچنین ممکن است در تمام سنین افراد به اختلال پردازش شنیداری مبتلا می شود اما به طور کلی این اختلال در سنین کودکی شروع می شود و در سنین بالاتر شدت بیشتری پیدا می کند.

چه عواملی باعث بروز اختلال پردازش شنیداری می شود؟

هنوز به طور دقیق دلیل اصلی بروز اختلال پردازش شنیداری مشخص نشده اما برخی از عوامل زیر می تواند در بروز این اختلال تأثیر بگذارند، مانند:

  • وزن کم نوزاد در هنگام تولد
  • نابالغ بودن نوزاد در هنگام تولد
  • ضربه به سر
  • وجود التهاب در گوش خارجی و داخلی
  • وجود عفونت در گوش داخلی و خارجی

برای درمان اختلال پردازش شنیداری در کودکان به کجا مراجعه کنیم؟

مرکز تخصصی شنوایی سنجی کودکان کلینیک ترنم یک مرکز پیشرفته برای درمان اختلال پردازش شنیداری در کودکان می باشد که با کارشناسان متخصص و دستگاه های پیشرفته در این زمینه فعالیت می نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک پیشرفته شنوایی سنجی و سمعک ترنم مراجعه یا برای مشاوره رایگان درمان اختلال پردازش شنیداری در کودکان با واتس آپ 09190437678 تماس حاصل نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک