جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

تست شنوایی سنجی گوش چیست و چرا باید آن را انجام داد؟

آنچه در مقاله تست شنوایی سنجی گوش چیست و چرا باید آن را انجام داد؟ می خوانید

تست شنوایی سنجی یکی از آزمون‌های بسیار مهم پزشکی است که برای بررسی میزان شنوایی هر شخص به ویژه نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آزمون تمامی بخش‌های مختلف گوش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که آن شخص تا چه حد امکان شنیدن صداهای مختلف را خواهد داشت.

تست شنوایی سنجی علاوه بر نوزادان، برای افرادی که کم‌شنوا هستند و یا دچار اختلالاتی در این مورد هستند هم استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه تمامی مواردی که در این مورد باید بدانید را با هم بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که تست شنوایی سنجی در کلینیک سمعک ترنم با آخرین متد روز دنیا توسط پزشکان مجرب انجام می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

شنوایی سنجی

فرایند شنوایی سنجی به چه صورت است؟

برای بررسی میزان شنوایی هر فرد، تست‌های مختلفی انجام می‌شود. به طور مثال شنوایی سنجی که برای نوزدان انجام می‌شود، با تستی که از افراد بزرگسال گرفته می‌شود تفاوت دارد. با استفاده از این تست‌ها و آزمایش‌هایی که صورت می‌گیرد و برخی آزمایش‌های تکمیلی، میزان عملکرد گوش میانی و مغز بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که آن فرد تا چه میزان امکان شنوایی دارد. در ادامه مراحل انجام این پروسه را بیشتر توضیح خواهیم داد:

آزمایش شنوایی سنجی در نوزادان

در این آزمون از یک میکروفون و یک بلندگوی کوچک که در گوش قرار دارد استفاده می‌شود. از طریق بلندگو،  صداهایی مثل تیک تیک به گوش می‌رسد. این صداها از طریق مایعی به نام حلزونی منتقل می‌شود. چنانچه حلزونی گوش به درستی کار کند، با پس فرستادن صدا به کانال گوش، توسط میکروفن، تشخیص داده می‌شود.

ولی اگر در این آزمون هیچ پاسخی دریافت نشود، نشان‌ دهنده کم‌شنوایی نوزاد ممکن است باشد. البته گاهی هم به خاطر باقی ماندن مایعات شکمی مادر و یا سر و صداهای اطراف ممکن است کودک واکنشی نشان ندهد و نیاز به گرفتن تست مجدد باشد.

شنوایی سنجی

تست شنوایی در کودکان

برای انجام تست شنوایی سنجی در کودکان از روشی به نام “شنوایی سنجی دیدار پاداشی” استفاده می‌شود. در طول مدت این آزمون با استفاده از اسپیکرهایی در اتاق وجود دارد، صداهایی پخش می‌شود. زمانی که کودک این صداها را می‌شود، ناخداگاه سر به سمت صدا می‌رود و جایزه‌ای را دریافت می‌کند. این پروسه تا زمانی که تست به پایان نرسید ادامه خواهد داشت و تمامی واکنش‌ها حتی با کمترین میزان صدا بررسی می‌شود.

آزمایش شنوایی در بزرگسالان

برای سنجش شنوایی بزرگسالان، از شیوه‌های شنوایی سنجی با صداهای خالص استفاده می‌شود. در این آزمون صداها از طریق هدفونی که در گوش قرار گرفته توسط دستگاهی به نام شنواسنج نامیده می‌شود پخش می‌شود. صداها به وسیله پزشک تا حد بسیار زیادی پایین آورده می‌شود و سپس دوباره آن را زیاد می‌کند تا به صورت کامل شنیده شود. با هربار شنیدن صداها، فرد مورد نظر باید دستش را بالا بیاورد و یا دکمه‌ای که در دست دارد را فشار دهد (حتی اگر صدایی که شنیده می‌شود بسیار کم باشد)

این آزمایش چندین بار تکرار می‌شود و نتیجه را روی یک نمودار مخصوص که نمودار شنیداری نامیده می‌شود نمایش داده می‌شود که میزان شنوایی فرد در آن مشخص شده است.

تست شنوایی سنجی چه کاربردهایی دارد؟

شنوایی سنجی یکی از مهم‌ترین پروسه‌هایی است که اگر احساس می‌کنید از میزان شنوایی‌تان کاسته شده، باید انجام دهید. از این تست در شرایط‌های گوناگونی از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • بررسی میزان کم‌شنوایی افرادی که مشکلات کم شنوایی دائم در یک یا هر دو گوش را داشته باشند و یا در مکالمات روزانه دچار مشکل باشند.
  • تعیین میزان افت و نوع شنوایی فرد
  • غربالگری کودکانی که مشکلات عدم یادگیری و حرف زدن و فهم زبان دارند.
  • بررسی میزان شنوایی افرادی که در معرض صداهای بلند هستند و یا از داروهایی مثل جنتامایسین استفاده می‌کنند.
شنوایی سنجی

جمع‌بندی و حرف آخر

آزمون شنوایی سنجی یکی از مهمترین تست‌هایی است که خیلی زیادی باید آن را جدی گرفت. این آزمون، آزمونی است که از بدو تولد تا پیری باید انجام شود. اگر هر زمانی احساس گوش درد و یا کم شنوایی داشتید، هرگز این مشکل را دست کم نگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و از صحت عملکرد گوش خود اطمینان حاصل کنید.

کلینیک تخصصی سمعک ترنم با در اختیار داشتن جدیدترین متد و دستگاه‌های پیشرفته، تمامی این خدمات را به بهترین کیفیت ممکن توسط برترین پزشکان متخصص انجام می‌دهند. برای گرفتن وقت مشاوره و سنجش شنوایی، با کارشنانسان ما در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک