جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

انواع بیماری‌های گوش و درمان آسیب‌های گوش

درمان آسیب های گوش

آنچه در مقاله انواع بیماری‌های گوش و درمان آسیب‌های گوش می خوانید

یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین ارگان‌های بدن، گوش است. داشتن گوش‌های سالم نه تنها به شنوایی کمک می‌کند، بلکه نقش بسیار مهمی هم در برقراری تعادل بدن ایجاد می‌کند. وجود هرگونه اختلالی در این عضو حیاتی، موجب ایجاد برخی اختلالات در شنوایی هم ایجاد سرگیجه و عدم تعادل در بدن خواهد شد. در این مقاله از کلینیک سمعک ترنم ما قصد داریم تا خیلی کوتاه در مورد انواع بیماری‌های گوش توضیح دهیم و چندین روش رایج برای درمان آسیب‌های گوش را هم معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع بیماری‌های گوش کدامند؟

بیماری‌های گوش انواع زیادی دارند. از جمله رایج‌ترین بیماری‌های گوش عبارتند از:

  • عفونت‌های گوش
  • کاهش شنوایی
  • احساس درد در گوش
  • ترشحات گوش
  • سرگیجه

لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی که در گوش به وجود می‌آید، عفونت است. این اختلال در بین کودکان یک تا دو سال بسیار شایع می‌باشد که در برخی موارد تشخیص آن برای پزشک بسیار دشوار خواهد بود. البته با بالاتر رفتن سن، این مشکل به مرور برطرف خواهد شد. چنانچه این اختلال به درستی تشخیص داده نشود، باعث ایجاد عفونت‌های مزمن و طولانی مدت خواهد شد که در نهایت موجب پارگی پرده گوش می‌شود.

چه مواردی جزء آسیب‌های گوش به شمار می‌آیند؟

همان‌طور که گفته شد، گوش ساختار بسیار حساس و پیچیده‌ای دارد. با توجه به این ساختار ظریف، در صورت عدم نگهداری درست، ممکن است دچار برخی اختلالات شود. در ادامه این اختلالات را با هم بررسی خواهیم کرد:

1) بیماری‌های وراثتی

بیماری‌های وراثتی در واقع اصلی‌ترین دلیل ناشنوایی افراد می‌شود. این اختلالات ممکن است از بدو تولد و یا حتی از سن 20 سالگی به بعد خود را نشان دهد. از جمله سایر بیماری‌های وراثتی، می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و یا تیروئیدی اشاره کرد.

2) عفونت‌های گوش

یکی دیگر از بیماری‌های گوش، عفونت‌ها هستند. بیماری‌هایی مثل سرخجه (در جنین)، آنفلونزا، سرخک و اریون، از جمله رایج‌ترین عفونت‌های گوش هستند که معمولا بین کودکان یک تا ده ساله رایج است. دیگر بیماری‌های گوش، التهاب غیرعفونی گوش میانی است که بیمار معمولا هیچ دردی ندارد و تنها زمانی بروز پیدا می‌کند که متوجه کم شنوایی در فرد شوید. این بیماری اتیب سروز نام دارد که اصلی‌ترین دلایل کم‌شنوایی در کودکان است.

عفونت‌های مزمن که موجب پارگی پرده گوش می‌شود و پس از آن شاهد عفونت‌های پی در پی و یا دائمی می‌شوید. این بیماری عوارض خطرناکی مثل فلج شدن عصب صورت، مننژیت و یا آبسه مغزی و یا سرگیجه است.

3) وارد شدن ضربه به گوش

در صورت وارد شدن ضربه‌های محکم به گوش مثل سیلی خوردن، برخورد اجسام سنگین به سر و یا گوش، سوانح رانندگی، افتادن از ارتفاع و ضربه به سر از جمله مواردی هستند که جزو آسیب‌های گوش به شمار می‌آید.

4) قرار گرفتن در محیط‌های پر سر و صدا

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون، قرار گرفتن در محیط‌های پر سر و صدا هم از جمله مواردی است که موجب آسیب‌های گوش می‌شود.

5) سایر مواردی که موجب آسیب‌های گوش می‌شود

مواردی مثل مصرف کردن برخی داروهای خاص، مواجه شدن با بیماری‌های خود ایمنی و پیرگوشی هم باعث کاهش شنوایی در افراد خواهد شد.

رایج‌ترین روش درمان آسیب‌های گوش چیست؟

به سه روش می‌توان به درمان آسیب‌های گوش پرداخت:

1- درمان‌های طبی

2- توان‌بخشی

3- جراحی

مهمترین گروه که تشخیص و درمان به موقع بسیار به آنها کمک می‌کند، نوزادان هستند. در صورتی که در ماه‌های نخست تولد این اختلال تشخیص داد شود، از بسیاری مشکلات مثل ناشنوایی، عدم تکلم و اشکالات متعدد روحی، روانی و آموزشی رهایی خواهند یافت.

در مورد افرادی که دچار عفونت‌های حاد هستند، بهترین روش درمانی، درمان طبی و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها راه حل مناسبی خواهد بود. اگر با روش‌های ساده‌تر مشکل برطرف نشد، عمل‌های جراحی انجام خواهد گرفت. خوشبختانه این روزها با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، شانس موفقیت در این عمل‌ها بسیار بالاست و 90% از افراد به نتیجه دلخواه رسیده‌اند.

جمعبندی و سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا خیلی خلاصه‌وار در مورد انواع بیماری‌های گوش و درمان آسیب‌های گوش توضیح دهیم. از آنجایی که گوش یکی از ارگان‌های بسیار مهم و حیاتی در بدن است، به محض مشاهده علائمی مثل سرگیجه، کم‌شنوایی و یا عدم تعادل، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و به دنبال راه حل این مشکل باشید. چرا که درمان به موقع، از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری خواهد کرد.

در صورت مواجه شدن با هر کدام از علائمی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، با کارشناسان ما در کلینیک سمعک ترنم در تماس باشید تا در اسرع وقت با پزشکان این مجموعه در تماس باشید و در صدد رفع این مشکل شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک