جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

ارتباط دیابت با کم شنوایی

آنچه در مقاله ارتباط دیابت با کم شنوایی می خوانید

دیابت چه تأثیری بر کاهش شنوایی دارد؟

دانشمندان در طی تحقیقاتی پی بردند که افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم دو برابر بیشتر در معرض کم شنوایی ملایم و متوسط قرار دارند. همچنین دانشمندان احتمال می دهند که بالا بودن سطح گلوکز در خون می‌تواند موجب آسیب رساندن به رگ کوچک در گوش داخلی شود. سلول های مویی موجود در حلزون گوش باعث می شود تا امواج صدا به مغز ارسال شود به همین دلیل به گردش خون خوب نیاز دارند. این سلول ها اگر آسیب ببیند دیگر قابلیت تولید مجدد را ندارند و به محض اینکه آسیب ببیند شنوایی انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر فردی مبتلا به دیابت باشد ممکن است به سلول های حس شنوایی آن آسیب وارد شود و همین دلیل دچار کم شنوایی می شود.

متاسفانه در ایران حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که بیشتر این افراد به دیابت نوع ۲ گرفتار هستند.

افزایش سطح قند خون می تواند خطر ابتلا به کم شنوایی را در افراد دیابتی افزایش دهد به همین دلیل لازم است که به طور کامل این بیماری مدیریت شود.

دیابت چیست؟

زمانی که بدن توانایی تولید، کنترل و مهار انسولین را نداشته باشد، گلوکز به جای اینکه در سلول های گرسنه استفاده شود در خون انسان جمع می شود و باعث افزایش سطح قند خون می شود. دیابت دارای دو نوع است:

دیابت نوع 1:

در این نوع دیابت سلول های تولید کننده انسولین از بین می‌رود و بدن دیگر توانایی تولید و عرضه آن را ندارد و همین دلیل انتقال گلوکز به سلول های بدن دچار اختلال می شود.

دیابت نوع 2:

در این مدت دیابت بدن توانایی تولید انسولین را دارند اما مقدار آن کافی نیست، زیرا نقص و تولید انسولین یا نقص در گیرنده های انسولین در سلول ها به وجود می آید. دیابت نوع دو معمولاً ارثی است.

چه عواملی باعث به وجود آمدن کم شنوایی در افراد دیابتی می شود؟

در بین افراد دیابتی اگر سطح قند خون مدیریت نشود به احتمال زیاد مشکل کم شنوایی به وجود می آید، به همین دلیل لازم است که افراد دیابتی تحت نظر پزشک از برنامه درمانی خود به طور کامل پیروی کنند. وجود دیابت و کم‌شنوایی همیشه به این معنا نیست که با هم در ارتباط هستند اما این امکان نیز وجود دارد که این دو مشکل با هم در ارتباط باشند. دلایل و عوامل مختلف وجود دارد که می تواند باعث به وجود آمدن کم شنوایی شود وجود دیابت می تواند آن را تشدید کند. عواملی مانند:

  • به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار گرفتن
  • داشتن سوابق خانوادگی در کم شنوایی
  • تجمع جرم و انسداد در گوش
  • ویروس یا تب
  • مشکلات در ساختار گوش
  • پارگی پرده گوش
  • استفاده از برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی

افراد دیابتی چگونه می‌توانند از شنوایی خود محافظت کنند؟

اگر شما دارای بیماری دیابت هستید برای محافظت از شنوایی خود به طور مداوم سطح قند خون خود را چک کنید و به طور کامل داروهای خود را مصرف کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد در معرض صداهای بلند قرار نگیرید، و اگر در محیط شلوغ و پر سر و صدا هستید از محافظ های گوش استفاده کنید. سعی کنید در برنامه روزانه خود ورزش را قرار دهید و وزنتان را کنترل کنید همچنین از یک تغذیه مناسب پیروی کنید. در صورت بروز علائم کم شنوایی مانند: نامفهوم بودن مکالمات، صداها و کلمات دیگران یا وزوز گوش حتماً به پزشک مراجعه کنید تا شنوایی شما مورد بررسی قرار بگیرد.

چه روش های درمانی برای کم شنوایی در افراد دیابتی وجود دارد؟

سمعک یکی از بهترین گزینه ها برای درمان کم شنوایی و ناشنوایی است. در صورت وجود کم شنوایی معاینات پزشکی و تشخیص علت کم شنوایی در صورت نیاز پزشک برای شما سمعک را تجویز می کند. امروزه سمعک ها تنوع زیادی دارند که شما می توانید بر اساس علایق و شرایط مالی خود یک سمعک مناسب را انتخاب کنید. سایر روش‌های دیگر برای درمان کم شنوایی وجود دارد که به آن بستگی دارد به طور مثال اگر کم شنوایی شما به علت عفونت باشد می‌تواند از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. اگر به دلیل تجمع جرم گوش کم شنوایی به وجود آمده باشد با مراجعه به پزشک می توانید جرم را از بین ببرید. یکی دیگر از روش های درمان برای کم شنوایی کاشت حلزون است که به وضعیت شنوایی افراد بستگی دارد. اگر کم شنوایی شما به دلیل نقص مادرزادی، ضربه به سر و تومور باشد امکان جراحی وجود دارد.

عوامل خطرساز برای افراد دیابتی کدام است؟

عوامل خطرساز نامشخصی برای مبتلایان به دیابت نوع دو وجود دارد. اگر با مشکل مدیریت سطح قند خون مواجه هستید به احتمال زیاد به کم شنوایی ناشی از دیابت مبتلا می شوید. به همین دلیل لازم است تا در صورت وجود دیابت از برخی برنامه های درمانی پیروی کنید که بهتر از این کار تنها از نظر پزشک انجام شود.

اگر شما به طور همزمان دچار دیابت و کم شنوایی هستید به این معنا نیست که آنها با هم در ارتباط باشند، بلکه دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، مانند :

  • قرار گرفتن در معرض صدای بلند
  • وجود صداهای بلند در طولانی مدت
  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی برای کم شنوایی
  • مشکل ساختاری در گوش
  • پارگی پرده گوش

چگونه می توان از بروز کم شنوایی در افراد دیابتی جلوگیری کرد؟

اگر شما یا اطرافیانتان به دیابت مبتلا هستند باید هر سال شنوایی خود را بررسی کنند و تحت نظر پزشک انواع تست ها و آزمایش های شنوایی را انجام دهند همچنین می توانند با رعایت کردن برخی نکات از بروز کم شنوایی جلوگیری کنند، مانند:

  • کنترل برنامه دارویی تحت نظر پزشک
  • کنترل سطح قند خون
  • کاهش فشار خون و کنترل آن
  • کنترل وزن و کاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن
  • انجام ورزش های سبک به طور روزانه

برای جلوگیری از بروز کم شنوایی در افراد دیابتی به کجا مراجعه کنیم؟

مرکز تخصصی شنوایی سنجی کلینیک ترنم یک مرکز پیشرفته برای درمان کم شنوایی در افراد دیابتی می باشد که با کارشناسان متخصص و دستگاه های پیشرفته در این زمینه فعالیت می نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک پیشرفته شنوایی سنجی و سمعک ترنم مراجعه یا برای مشاوره رایگان درمان کم شنوایی در افراد دیابتی با واتس آپ 09190437678 تماس حاصل نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک