جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

شنوایی سنجی و انواع آن

شنوایی سنجی

آنچه در مقاله شنوایی سنجی و انواع آن می خوانید

ممکن است برای شما ناامید کننده باشد که فکر کنید ممکن است از کم شنوایی رنج ببرید. اما هر چه بیشتر منتظر بمانید تا تست شنوایی سنجی را انجام دهید و مشکل را برطرف کنید، وضعیت شما شدیدتر می شود. علاوه بر این، باید بدانید با استفاده از راه حل های مدرن برای کاهش شنوایی، مانند کاشت حلزون یا تهیه سمعک، می توانید کیفیت زندگی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. در ادامه برای درمان آسیب های شنوایی به رایج ترین تست های شنوایی سنجی گوش می پردازیم.

 انواع تست های شنوایی سنجی

تعدادی آزمایش وجود دارد که پزشک شما ممکن است از آن برای شناسایی و تشخیص کم شنوایی شما استفاده کند. نوع تست به سن شما و سایر عوامل بستگی دارد. در زیر مروری بر هر یک از این تست های رایج که در تشخیص استفاده می شود، آورده شده است.

تست ادیومتری تن خالص

متخصص شنوایی سنجی با یک تست تن خالص، ضعیف ترین صداهایی را که می توانید در فرکانس های مشخص شده بشنوید، از کم به بالا، تعیین می کند. شما در طول این آزمایش از هدفون استفاده خواهید کرد تا پزشک بتواند اطلاعاتی را برای هر دو گوش به دست آورد.

اگر این آزمایش را انجام می دهید، پزشک یا متخصص از شما می خواهد که به چندین روش به صداها پاسخ دهید، مانند:

  • فشار دادن دکمه ای که به گوش شما اشاره می کند که در آن صدا را دریافت می کنید.
  • بالا بردن دست یا انگشت
  • با گفتن «بله» نشان دهید که صدا را شنیده اید.

شنوایی شناس نتایج را در نوار گوش ثبت می کند. در مورد کودکان، متخصص برای نشان دادن پاسخ، وظیفه ای شبیه به بازی را در اختیار کودک قرار می دهد. تکنیک های رایج شامل شنوایی سنجی بازی شرطی (CPA)  و شنوایی سنجی تقویت بینایی (VRA) است.

تست گفتار شنوایی سنجی

متخصص شنوایی سنجی همچنین تست های گفتار و گوش دادن را انجام می دهد. آن ها این نتایج را نیز در ادیوگرام ثبت خواهند کرد. شنوایی سنج ابتدا آزمایش آستانه دریافت گفتار (SRT) را برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر انجام می دهد تا نتایج آزمون تون خالص را تایید کند. این تست ضعیف ترین گفتار شنیده شده را در نیمی از زمان ثبت می کند. آن ها همچنین توانایی شما برای تکرار صحیح کلمات را در سطح بلندی راحت (تشخیص کلمه) ضبط می کنند.

شنوایی سنج ممکن است تست گفتار را در محیطی پر سر و صدا یا ساکت انجام دهد. افراد مبتلا به کم شنوایی معمولا شکایت دارند که نمی توانند گفتار را در صدای پس زمینه درک کنند.

شنوایی سنجی

انتشارات آکوستیک (OAES)

این شنوایی سنجی زمانی که صدا حلزون شما را تحریک می کند صداها را به گوش داخلی شما می رساند. اگر این اتفاق بیفتد، سلول‌های موی بیرونی شما به لرزه در می‌آیند و این ارتعاش عملا صدایی غیرقابل شنیدن ایجاد می‌کند که به گوش میانی شما بازمی‌گردد. شنوایی سنج این صدا را با یک کاوشگر کوچک که در کانال گوش شما قرار می دهد، اندازه گیری می کند.

هنگامی که شنوایی طبیعی دارید، انتشارات تولید می کنید. اگر کم شنوایی دارید، این میزان بیشتر از 30 دسی بل (دسی بل) است و این صداهای بسیار ملایم را تولید نمی کنید. این آزمایش معمولا بخشی از برنامه غربالگری شنوایی نوزادان است. انسداد مجرای گوش خارجی و وجود مایع در گوش میانی را تشخیص می دهد. همچنین آسیب سلول های موی بیرونی در حلزون شما را تشخیص می دهد.

تست گوش میانی

در طول این آزمایش، متخصص شنوایی سنجی اندازه گیری هایی را انجام می دهد که اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد گوش میانی شما ارائه می دهد. انواع اندازه گیری ها عبارتند از:

  • اقدامات رفلکس آکوستیک
  • تمپانومتری
  • اقدامات آکوستیک استاتیک

تست شنوایی سنجی گوش میانی به ویژه در کودکان پیش دبستانی که کم شنوایی آن ها اغلب به دلیل بیماری گوش میانی است ضروری است.

پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)

این تست شنوایی سنجی داده هایی را در مورد مسیرهای حلزونی (گوش داخلی) و مغز برای شنوایی به شنوایی سنج ارائه می دهد. گاهی اوقات به آن پتانسیل برانگیخته شنوایی (AEP) می گویند.. در افراد و کودکانی که با تکنیک های رفتاری مرسوم غربالگری شنوایی مشکل دارند استفاده می شود. تست پاسخ شنوایی ساقه مغز همچنین برای افرادی با علائم، نشانه ها یا شکایاتی که نشان دهنده نوعی از دست دادن شنوایی در مسیر مغز یا خود مغز هستند، استفاده می شود.

در طول ABR، متخصص شنوایی سنجی الکترودهایی را روی سر شما می چسباند و فعالیت امواج مغزی شما را که به صدا پاسخ می دهد ضبط می کند. در حین انجام آزمایش شما آرام می خوابید یا استراحت می کنید. شما نیازی به پاسخگویی ندارید ABR ها همچنین به عنوان تست صفحه نمایش در برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان استفاده می شوند. هنگامی که از این تست غربالگری استفاده می‌شود و نوزاد از صفحه نمایش عبور می‌کند یا شکست می‌خورد، تنها یک سطح بلندی صدا یا شدت بررسی می‌شود.

البته در نظر داشته باشید غیر از تست های ارزیابی شنوایی که هم اکنون معرفی شذند، اگر شنوایی سنجی حضوری برای شما امکان پذیر نیست، می‌توانید با شنوایی سنجی آنلاین از وضعیت شنوایی خود تا حدودی مطلع شوید. اما با این حال در صورتی که در رابطه با شنوایی خود مشکلی احساس کردید، بهتر است به شنوایی شناس مراجعه فرمایید تا مشکلتان شما بررسی شود.

مزایای تست شنوایی سنجی

بزرگترین فایده ای که از یک آزمایش شنوایی سنجی دریافت خواهید کرد این است که می توانید بهتر از خود مراقبت کنید. ارتباط شما با افراد دیگر بهبود می یابد و از پس زمینه و صداهای اطراف بیشتر آگاه می شوید. مهم نیست در چه سنی هستید، نباید تست شنوایی را نادیده بگیرید. 

اگر مشکوک هستید که ممکن است مشکل کم شنوایی داشته باشید، برای این تست مراجعه کنید تا با تجویز سمعک دنیای کاملا جدیدی از صدا و ارتباطات برای شما باز شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک