جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

طرف قرارداد با بیمه آتیه سازان

شنوایی سنجی نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

شنوایی سنجی نوزاد

آنچه در مقاله شنوایی سنجی نوزاد چگونه انجام می‌شود؟ می خوانید

با شنوایی سنجی نوزاد، مراقب بهداشتی کودک شما یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه را برای نوزاد انجام می دهد. علاوه بر این، انواع مختلفی از روش های شنوایی سنجی وجود دارند. برخی از آن ها ممکن است در تمام سنین استفاده شوند. برخی دیگر بر اساس سن و سطح درک کودک شما استفاده می شوند.

شنوایی سنجی نوزاد تازه متولد شده

2 نوع اصلی از روش های شنوایی سنجی نوزاد وجود دارد. این روش ها ممکن است به تنهایی یا با هم استفاده شوند:

انتشارات صوتی برانگیخته(EOAE):در این روش شنوایی سنجی نوزاد از یک پلاگ کوچک و انعطاف پذیر استفاده می شود که در گوش نوزاد قرار می گیرد. صداها از طریق دوشاخه ارسال می شوند. یک میکروفون در دوشاخه، پاسخ‌های صوتی (انتشارات) گوش طبیعی را در واکنش به صداها ضبط می‌کند. در نوزادی که دچار کم شنوایی است، هیچ انتشاری وجود ندارد. این آزمایش بدون درد است و اغلب فقط چند دقیقه طول می کشد. در هنگام خواب نوزاد انجام می شود.

پاسخ شنوایی ساقه مغز(ABR):این نوع تست شنوایی نوزاد با استفاده از سیم (الکترود) که با چسب به پوست سر کودک وصل شده است، انجام می شود. هنگامی که کودک خواب است، صداهای کلیک از طریق گوشی های کوچک موجود در گوش کودک پخش می شود. این تست فعالیت مغز را در پاسخ به صداها اندازه گیری می کند. مانند EOAE، این آزمایش نیز بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد.

شنوایی سنجی نوزاد
شنوایی شنجی نوزاد

اگر آزمایش های انجام شده شنوایی سنجی نوزاد نشان دهد که فرزند شما کم شنوایی دارد، آزمایشات بیشتری لازم است. نوزادان کم شنوا باید در سن 3 ماهگی شناسایی شوند. سپس درمان می تواند قبل از 6 ماهگی کودک که زمان مهمی برای رشد گفتار و زبان است، آغاز شود.

تست شنوایی برای نوزاد

ارزیابی شنوایی نوزاد ممکن است با تست های EOAE و ABR انجام شود. همچنین می توان از این تست استفاده کرد:

شنوایی سنجی رفتاری. تست شنوایی نوزاد می تواند با مشاهده رفتار آن ها در پاسخ به صداهای خاص انجام شود. برای این نوع تست ها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز باشد.

بیشتر بخوانید: شنوایی سنجی آنلاین

شنوایی سنجی برای کودک نوپا

ارزیابی شنوایی کودک نوپا ممکن است با تست های ذکر شده در بالا به همراه موارد زیر انجام شود:

پخش شنوایی سنجی: آزمایشی است که در آن از یک ماشین الکتریکی برای ارسال صداها با بلندی های مختلف به گوش کودک شما استفاده می شود. کودک اغلب از نوعی هدفون استفاده می کند. این تست در گروه سنی نوپا کمی تغییر می کند و به صورت بازی در می آید. هر بار که صدا شنیده می شود از کودک نوپا خواسته می شود که با یک اسباب بازی کاری انجام دهد (مانند لمس یا حرکت دادن یک اسباب بازی). این آزمایش به همکاری کودک متکی است که ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد.

شنوایی سنجی تقویت بینایی(VRA): در این نوع تست شنوایی، کودک آموزش دیده است که به سمت منبع صدا نگاه کند. وقتی کودک پاسخ درستی می دهد، از طریق تقویت بصری به او پاداش داده می شود. این ممکن است یک اسباب بازی باشد که حرکت می کند یا یک چراغ چشمک زن. این آزمایش اغلب برای کودکان بین 6 ماه تا 2 سال استفاده می شود.

ارزیابی شنوایی برای کودک بزرگتر

تست شنوایی برای یک کودک بزرگ‌تر از 3 تا 4 سال ممکن است شامل آزمایش‌های ذکر شده در بالا به همراه موارد زیر باشد:

شنوایی سنجی تون خالص. در این تست شنوایی از یک ماشین الکتریکی استفاده می شود که صداها را با بلندی های مختلف در گوش کودک شما ایجاد می کند. کودک اغلب از نوعی هدفون استفاده می کند. در این گروه سنی، زمانی که صدا در گوشی شنیده می شود، به سادگی از کودک خواسته می شود تا به نوعی پاسخ دهد.

تست شنوایی
تست شنوایی

تمپانومتری (که شنوایی سنجی امپدانس نیز نامیده می شود). آزمایشی که می تواند در اکثر دفاتر های شنوایی شناسی انجام شود تا به تشخیص نحوه عملکرد گوش میانی کمک کند. نمی گوید که کودک می شنود یا نه. اما به تشخیص هرگونه تغییر فشار در گوش میانی کمک می کند. انجام این آزمایش در کودکان کوچکتر سخت است، زیرا کودک باید خیلی آرام بنشیند و گریه نکند، صحبت نکند یا حرکت نکند.

همچنین می‌توانید برای تقویت شنوایی کودک خود از سمعک کودک استفاده کنید که این نوع سمعک را می‌توانید از مرکز تخصصی سمعک ترنم تهیه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Telegram
Print

  مدل‌های سمعک